Skip to main content

Bahlut

 Tajuk: Bahlut
Pengarang: Dr Faisal Tehrani

Siapakah yang tidak kenal dengan pengarang prolifik ini. Terasa seakan mahu dihantukkan kepala jika ditanyakan tentang penulis ini, namun dia menjawab: "tak tahu, tak kenal."

Faisal Tehrani atau nama sebenarnya Mohd Faizal Musa lahir dengan novelnya yang ke-19. Bahlut atau Eng Bahlut(ketika bersiaran di Tunas Cipta) Ceritanya cerita anak orang asli yang bangkit untuk membela kaumnya.

Bagi saya kisahnya agak ringkas dan tidak terlalu komleks seperti Tuhan Manusia atau Bedar Sukma Bisu. Namun bukan kisah percintaan seperti Tunggu Teduh Dulu. Jarang kita mendapat novel yang bercerita  tentang orang asli, dan FT telah melakukannya.Malah, saya merasakan Bahlut adalah naskah yang paling mudah saya hadam dan ceritanya lancar..

Bahlut, seorang anak desa yang kehilangan Ibu ketika masih bersekolah setelah ayahnya didapati hilang. Pemergian beliau ke Kuala Lumpur telah mencungkil bakatnya dalam dunia olahraga. Beliau bekerja kuat hingga dinobatkan sebagai juara, namun dalam satu pertandingan, beliau mahu mengembalikan pingat kemenangannya jika nasib kaum Semai masih belum terbela. Inilah perjuangan seorang Bahlut.

Kerja kuat-Tidak Putus Asa-Bersemangat-Yakin Dengan Pertolongan Allah- Ini anatara nilai tersirat dalam Bahlut. Banyak! Banyak lagi intipati yang dapat dikutip dalam novel ini sebenarnya. Jika mahu tahu, kalian perlulah mendapatkannya dan menghadam satu demi satu aksara dalam Bahlut.

5-4-2010
12:57.m
Qamar Lu'luah
_Mahu menghabiskan Detektif Indigo Kembali... :)_

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك