Skip to main content

Kala Cinta & Wahyu Bersatu

Tajuk: Kala Cinta & Wahyu Bersatu (KC & WB)
Pengarang: A.Ubaidillah Alias
Penerbit: PTS Litera Utama Sdn Bhd
Harga:RM12.60 (Harga asal RM18.00)
Komen Jamilah: Pengakhiran yang membahagiakan dan memberi kepuasan kepada semua. Adakah watak seperti Amir Mukhlis dalam kehidupan sebenar?

 muka depan dan belakang Kala Cinta & Wahyu Bersatu (Gambar dari blog ustaz a.ubaidillah)

Setelah membaca Warkah cinta Berbau Syurga dan Mengintai Cinta Khalifah, maka KC&WB adalah novel ketiga yang ditulis Ustaz Ubaidillah yang berjaya saya hadami.
Fenomena kini, remaja makin menggemari novel cinta Islami dek pasarannya juga yang makin luas. Bagus juga. Apakan tidak, dahulu kita bantak didedahkan dengan novel yang memaparkan cinta-cinta muluk hinggakan remaja mahu mencubanya. Dalam bertambahnya kesedaran masyarakat untuk membaca, wajar sekali kita dijamu dengan bahan-bahan yang dapat mendidik hati walaupun disampaikan secara santai.

Setelah usai menghabiskan bacaan yang berlangsung selama tiga hari dalam keripuhan peperiksaan akhir semester, saya terfikirkan sesuatu. "Wujudkah seseorang yang mempunyai perwatakan seperti Amir Mukhlis dan Balqis?" Kebetulan, saya pernah terbaca tentang kisah seseorang yang mahukan isterinya tinggal di rumah dan mendidik anak di rumah. Semoga dia mendapat isteri yang punya perwatakan seperti Balqis.

Secara jujurnya, saya terpikat dengan pesona bahasa dan lenggok bahasa yang digunakan oleh ustaz a.Ubaidillah. Ceritanya, ya memang cerita cinta yang sangat Islami dan banyak watak yang bermain dengan cinta yang tentunya berbeza pembawakannya mengikut peribadi seseorang. Wardah, Tasnim, dan Amelia mewakili anak muda yang sentiasa inginkan seseorang yang dapat mendampingi mereka dan membimbing ke jalan yang lebih baik. Ternyata peribadoi Amir yang ternyata menepati nilai-nilai Islami berjaya menuntun hati mereka ke daerah cinta. Namun jodoh sudah ditentukan Allah.

Latar Kelantan, tanah kelahiran pengarang masih menjadi latar ceritanya. Maka, saya yang belum pernah ke sana hanya dapat membayangkan tempat-tempat yang diceritakan, namun suka melihat keharmonian masyarakatnya.

Pergantungan kepada Allah dan menagih cinta yang diredhai menjadi intipati cerita ini. Bagaimana Balqis yang walaupun cintakan Amir, tidak menagih cintanya secara melulu, namun bangun di sepertiga malam, lantas berdoa mohon Allah berikan jodoh yang terbaik.


Jadi, kepada yang tertanya-tanya akan nasib Amir dalam Warkah Cinta Berbau Syurga, terjawablah sudah...

Ustaz Ubaidillah (gambar dari facebook ustaz ubaidillah)

p/s: ustaz, teruskan menulis sesuatu yang dekat dengan remaja.Karya perlu dilawan dengan karya, jika mereka menghasilkan karya melankolia dan tidak membataskan syariat, maka ustaz tampil dengan karya yang mendidik remaja dengan ikon dan cara bercinta yang Allah redha...

                                                            ___________________________________________________

2-4-2010
04:21a.m
Qamar Lu'luah
-Di manakah kita letakkan cinta yang sebenarnya

Comments

Jamilah said…
alifnunalif,

Nak pinjam? Mintalah dengan J...

Belum beli buku Kak Munirah.. Dia sedang menyiapkan manuskrip ketiga.. Hari tu ada cerpennya di majalah I.. Makin kencang jemarinya...

Oh..Bagusnya.. Nak baca...

Berapa? Huuu.. Soalan sensitif tu.. Sebelas buah. Tapi yang ilmiah ada dua je.. Yang lain semuanya novel..

Jangan tiru saya.. ;)
jamilah said…
Boleh...

Sem depanlah ye...

Huu.. Banyak habiskan duit orang... :)
Little Miss A said…
Salam'alaik, ukhti. macam mna endingnya? amir dgn siapa? balqis, amelia atau tasnim? just want to know. ^_^

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك