Skip to main content

Selesainya Imtihan Duniawi

Mungkin ada yang berkata, hari ini menjadi saat paling indah kerana sudah berjaya menamatkan semester ini apabila kertas akhir peperiksaan sudah diduduki.

Jujur, aku tidak merasakan demikian. Hampir 10:30, aku melangkah keluar daripada dewan peperiksaan. Aku hanya memenuhkan kertas-kertas jawapan tanpa berfikir dua kali atau menyemaknya kembali. Fikiranku sudah kosong! Pandaganku bukan lagi milik seorang manusia bernama Jamilah.


Entah siapakah yang mengajar diri ini untuk keluar awal daripada peperiksaan.

Semester ini adalah semester kedua aku di sini. Namun aku sudah merasakan keepritan apabila aku asyik melayan perasaan aku yang masih belum berpuas hati dengan apa yang Allah berikan untuk aku. Aku bergerak dalam keadaan rohaniku mati. Fizikalku keras, mulut tersenyum, sedangkan hati... Di situlah letaknya kelemahan aku yang seboleh mungkin aku sembunyikan. Tapi aku dedahkan di sini.

Sedang orang lain sibuk mengulang kaji, aku masih melayan internet. Kadang-kadang tidur, kemudian layan lagu, baca novel seolah-olah aku bukan salah seorang calon peperiksaan.


Maka, aku pasrah walau bagaimana sekalipun keputusannya kerana itulah risiko yang telah aku ambil.

Kalaulah ayah tahu apakah yang dilakukan anaknya, apakah perasaan beliau?
-Blog terupdate setiap hari, namun khabarnya tidak ditanya.
-Baca novel kononnya insaf, namun kebaikan kepada beliau pun tak dilaksana.
-Sekarang dah nak ketagih facebook vberhubung dengan kawan-kawan, namun telefon sekali satu sem pun payah.

6-4-2010
2:34p.m
ITD

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك