Skip to main content

Buku: Coret-coret Tentang Baca dan Hadam

 Buku hanya menjadi teman baik jika diulit bukan terbiar di rak

Memaknakan bahan bacaan lebih payah daripada sekadar membaca dan tamat di situ. Sejauh manakah kita mengadaptasi isi-isi yang kita dapat dalam kehidupan seharian. Tidak kiralah buku yang dibaca itu komik, novel, atau bahan-bahan ilmiah yang tentunya memberikan sesuatu yang sangat bermanfaat.

Namun aku teringat kata-kata seseorang. Bahan yang kita baca akan diingat semula dan sangat bermanfaat untuk 10 tahun akan datang. Maka, kita perlu banyak membaca untuk supaya idea itu akan segar pada masa hadapan. Jadi, tidak kisahlah kita tidak ingat apa yang dibaca. Betulkah begitu?


Mungkin kamu akan berkata pula, terpulanglah kepada individu untuk membaca dan menghadam bahan bacaannya.. Betul, namun lihat pula kata-kata ini:

"Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah"

Bagaimana? Sudah dapat? Kadang-kadang dan selalunya saya termasuk dalam kategori orang yang membaca, bukan menghadam. Saya membaca dan akan membaca -biasanya novel-, kemudian berkata kepada diri:

"Wah, novel ini mendidik diri. Aku nak jadi macam A, seperti B, nak ikut D"

"Rasa macam pengarang cuba bersuara dengan aku pula"

Dan berkajang-kajang aksara akan terbit dalam minda usai membaca sesebuah novel. Namun bisanya dalam akal hanya timbul beberapa saat rasa itu, kemudia saya kembali kepada yang lama.. Namun, saya katakan pula kepada diri:

"Kamu tak dapat buat semua tidak mengapa. Yang penting setiap kali baca buku, kutip dan amal satu benda baik. Kamu dapat saham,penulis dapat pahala. :)"

Jika dilihat kepada gaya seseorang membaca berbagai-bagai. Ada yang suka membaca dalam kenderaan, seorang diri dalam bilik tanpa gangguan, membaca di mana-mana sahaja dan 1003 cara bergantung kepada diri seseorang. Jika kamu, kamu suka atau tidak  menconteng buku? Ada faedah yang besar jika kita highlightkan bahagian penting dalam buku, supaya senang sebagai rujukan. Walaupun nampak seperti buku teks, ia praktikal.. :)

Setakat ini dahulu saya mengomel tentang buku. Ada perkara baru yang mahu ditambah atau dikongsikan bersama-sama, saya masukkan dalam siri seterusnya..

Terima kasih buat kalian yang membaca.

4-4-2010
09:37a.m
Qamar Lu'luah
Nak baca buku-buku ilmiah, namun selalu gagal menghabiskan. Pernahkan kamu mencabar diri untuk membaca sebuah buku sehari?

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك