Skip to main content

mendaki tangga , terjatuh itu biasa

Luka badan, nampak di mata, luka di hati? (kredit.)

Saat terjatuh , dan luka merah nampak di mata , spontan mata mengalir air mata. Spontan mulutnya menyebut  "alhamdulillah," agaknya ada dosa yang tidak dia sedar. Ada dosa yang mahu Allah basuh. Dia tidak sedar tangga yang sedang didakinya licin baharu sudah dimop mak cik cleaner yang rajin. Dalam air mata yang berjurai , bibir tersenyum.

"Allah, terima kasih. Jika aku tidak jatuh , aku tidak tahu apakah rasanya sakit jatuh tangga."

Perihal impian. Cita-cita. Mimpi.

Semua orang punya cita-cita. Hanya orang yang punya matlamat akan berjaya dalam hidupnya. Orang yang matlamatnya Allah, akan bekerja selaras yang Allah pinta.

Tadi usai membaca secara sambil lalu, dia mengiakan. Namun satu kenyataan hadir dalam kepala. Lebih baik meraikan semua perbezaan . Setiap orang tidak akan sama.

Si A lebihnya dalam menulis. si B lebihnya berkata-kata. Si C pintar dalam kedua-duanya. Mungkin dia banyak menulis dalam fb , blog dan di mana sahaja sebab itu kelebihan yang ada pada dia. Mungkin asbab tulisan dia ada yang mendapat manfaatnya.

Siapakah yang tahu sisi mana tulisan kita, percakapan kita, yang boleh menyentuh. Mungkin menyakitkan ...

Percayalah, sakit ketika mendaki itu perlu, asal carilah ubat pada kesakitan jatuh itu supaya akan sampai ke tingkat yang mahu dituju.

Allah, pimpin tangan kami menuju jalan kebenaran. Hidup mesti diteruskan dan cita-cita yang sedang Kau tunjukkan jalan, semoga makin terang... :)

Comments

Tetamu Istimewa said…
Betul tu, Jamilah. Ada penulis yang hanya boleh menulis. Ada pula yang boleh menulis dan boleh pula memberikan bimbingan melalui kata-kata.

Bagi saya, saya ini hanya boleh menulis di atas kertas tetapi sukar untuk meluahkannya melalui kata-kata.
Tetamu Istimewa,

biar tulisan itu berbicara, bekal juga di dunia Sana

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub