Skip to main content

Karya Fixie? Karya Indie?

gambar hiasan


Karya indie? Buku Fixie? Buku Lejen? Ketika ditanya pada saya suatu hari,saya hanya menggeleng. Saya tidak tahu perihal buku-buku ini sebab saya tidak ada keberanian untuk membacanya. Mungkin saya budak skema yang melayan novel-novel biasa yang ada di pasaran, novel yang biasanya dibeli sebab saya kumpul karya penulisnya. Cerita remaja yang kini harus saya baca disebabkan tugasan. Ah, sebenarnya saya sangat kurang membaca. Al-Quran sahaja tidak selesai kadang satu muka sehari.

Saya hanya tahu nama Fixi dan Lejen ini. Sekarang makin ramai mereka yang menerbitkan karya sendiri. Saya tidak membantah situasi ini. Suatu hari, saya terbaca isu kedai buku Polular tidak mahu menjual judul terbitan Fixi. Saya baca sekali imbas.

Mahu tahu, tanya pada Dr google yang akan menjawab persoalan anda hanya di hujung jari. Saya jengah juga kedai buku yang menjadi buku-buku ini. Sejujurnya, saya manusia yang menilai buku daripada kulit depan buku. :) Pernah saya katakan ketika ditemubual DJ Faiz Othman di IKIM.fm, remaja sekarang suka buku yang kulitnya menarik. Itu hakikat. Tetapi saya ada ketika mual juga melihat kulit buku yang di depannya adegan lelaki dan perempuan berpegangan tangan. Terbaru, saat saya lihat kulit buku yang ada gambar yang pelbagai ... (boleh lihat sendiri di kedai buku kulit buku novel hari ini), saya menggeleng kepala.

Mungkin isinya baik, tetapi ... akal skema saya kurang menerima. Saya teringat kata Encik Amir, jadi dua kerja pula mahu terangkan pada remaja. Penulis bebas menulis dan menerbitkan karya, tetapi mengapa lesen kesantunan berbahasa dilanggar. Saya rasa karya lebih indah menggunakan bahasa baku. Sebagaimana kita masih boleh membaca karya dahulu sebab bahasa mereka mampu kita faham walaupun tidak semuanya. Penulis dahulu tidak terlalu menggunakan bahasa pasar.

Bahasa penulisan dan bahasa percakapan tidak sama. Sekian, harap maklum.

Adakah suatu hari nanti kita akan melihat kulit depan persis buku barat? Andai tiba saatnya, apakah yang akan kita jawab pada generasi masa hadapan? Saat itu barulah terasa menyesal kerana generasi hari ini menggunakan lesen berkarya untuk menghasilkan karya yang 'tidak manis' dilihat mata mata. Tidak sedap dicecah indera...

Bagaimana? Ia sebuah persoalan yang hadir dalam kepala. Saya tidak menafikan kebebasan berkarya, tetapi kita punya batas agama, adat dan bahasa.

Sia-sialah ada pihak yang mahu membangunkan kembali bahasa sedang satu pihak 'merosakkannya' dengan menulis sesuatu yang dikatakan santai tetapi ...

Bagi saya, berkaryalah dengan lesen Islam sebagai agama. :)

Sekian, terima kasih. Jamilah membebel pagi-pag ini.

Comments

Tetamu Istimewa said…
Blog yang berwajah baru.

Saya juga tidak pernah membaca karya-karya terbitan indie ini. Jadi saya tidak mahu membuat kesimpulan tentang apa-apa sekali pun berkenaan penerbitannya.

Tetapi seharusnya, walaupun ia bersifat indie harus memartabatkan bahasa Melayu. Caranya, menggunakan bahasa ini dengan betul.

Satu lagi saya lihat sejak akhir-akhir ini penggunaan JUDUL untuk novel terbitan syarikat "ini", saya sifatkan saya kurang bersetuju. Walau sekalipun ia novel popular, biarlah JUDULNYA, bermaruah sedikit. Gunalah bahasa yang manis.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub