Skip to main content

kamu tidak boleh mengubah semalam, tetapi tidak akan terlewat mencipta pengakhiran baru.

Gambar sekadar hiasan
minggu kedua semester baru.
ustaz-ustaz yang segar.
pembelajaran yang walau ada yang diulang, memberi erti lain.
Hikmah gagal adalah dia dapat mengulang supaya mendapat lebih ilmu.
:)
Senyumlah! Tidak harus aku mengeluh pada hari semalam yang berlaku.
positif!

Awal Oktober ada bengkel penulisan. Sudah mendaftar, teringat pula SERUMPUN 2. Manakah yang harus aku korbankan?

***

Suatu hari, ketika singgah di blog PG (post graduate) menjengah bilik kakak dan berbual-bual, dia menyerahkan sekeping poskad bertulis:

"You cannot go back and make a brand new start, but you can start from now and make new ending!"

betul-betul kena dengan diri sendiri. Terima kasih Allah menghantarkan ustazah Nadwah yang menasihatkan supaya aku tidak menukar kepada jurusan lain. Terasa ada perubahannya. Aku hanya lebih bersabar dan mencari diri sendiri. Bukankah aku sendiri yang memilih berada atas jalan ini? Walau sepahit mana, pasti hujungnya manis, walaupun tidak semanis orang lain.

Lupakanlah segala kegilaan dan perangai tidak-tidak. Mulakan langkah baru dan terus melangkah. Belajar dengan adik-adik yang pastinya memberi banyak pelajaran baru. Seperti kelas semester pendek yang lepas. Aku tidak menyesal terlewat, kerana aku tahu pelajarannya sangat besar. :)

Ayah, adik terlewat menghabiskan, tetapi adik akan menyudahkan!

kata kakak keempatku; "kita sudah tidak ada siapa-siapa. Hanya satu peluang ini. Belajarlah selagi boleh belajar. Semua orang mengharapkan kejayaan adik."

Ya, aku anak bongsu. Anak terakhir dalam keluarga. Cukuplah menghadirkan duka pada sekeping hati milik ayah. Masanya membuat ayah senyum.

kata ayah, ketika dalam perjalanan ke Hospital Taiping melawat ibu saudaraku: "tak tahulah. depa belajar, konvo ke, macam tak ada jalan nak pegi sana. Masa masuk dulu hantarlah sampai sana."

Ya. Akulah anak yang ayah, mak cik dan kakak-kakak hantarkan sampai ke CFS Petaling Jaya lima tahun lalu. Mereka sanggup bersama-sama datang ke sini menghantarkan anak bongsu ini...

kata kakakku lagi, "ayah tak datang konvo orang lain, ayah tunggu hang konvo."

Hm, maka harapan apakah lagi yang mahu aku hampakan. Sentiasa ingat pesanan ustaza Nadwah, kalau SPM kamu boleh, mengapa sekarang tidak?


"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Comments

Akak, buktikan kemampuan dirimu.
Tiada istilah lambat, lewat..akak lebih untung. Belajar kan Ibadah. Habis lambat, bermakna lebih banyak peluang untuk beribaadah :)) Jihad ilmu...jom.

*Ina nak datang konvo akak*

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub