Skip to main content

Membaca Untuk Mengenali Siri 1

Pengalaman Pembacaan Yang Sangat Megujakan.   
PROSES KREATIF SATU PENGALAMAN ROHANI.
ABDULLAH HUSSAIN.

Saya memerlukan tiga hari untuk menyudahkan bacaan Proses Kreatif Satu Perjalanan Rohani yang ditulis SN Abdullah Hussain. Bacaan yang berselang dengan buku lain –Sinema Spiritual (Dr Faisal Tehrani) dan Setitis Embun Semarak Api (SN Shahnon Ahmad) membuka arena baru dalam akal fikiran saya.

SN Abdullah Hussain menyebut dalam pendahuluan buku ini: “Bahan-bahan yang saya gunakan di sini ialah hasil fikiran dan renungan saya dalam perjalanan hidup. Hasil fikiran dan renungan itu saya jadikan bahan tulisan yang mungkin boleh dijadikan contoh oleh orang lain.” (Abdullah Hussain: vii)

Membaca catatan kepengarangan sepanjang penulisan novel dan cerpen oleh SN Abdullah Hussain memberitahu saya bahawa idea ada di mana-mana. Pengalaman demi pengalaman yang ditempuh sepanjang perjalanan menjadi bahan terbaik dalam penulisan. Sekali lagi, menulis sesuatu yang dekat dengan diri lebih meninggalkan kesan baik kepada diri dan pembaca.

SN Abdullah Hussain, seorang sasterawan yang menulis Interlok, Noni, Konserto Terakhir dan banyak lagi novel membawa saya mengembara lewat karya-karya beliau. Beliau tidak memperoleh pendidikan rasmi dalam dunia sastera namun belajar daripada bacaan, pertanyaan dan pengalaman. Hebat! Subhanallah!

“Saya mula berjinak-jinak dalam bidang penulisan akhbar melalui berita-berita pendek tentang perlawanan bola sepak di sekolah.” (Abdullah Hussain: m/s 13)

Tentang pengalaman beliau dalam dunia bacaan bukanlah dengan membeli buku namun mencuri bacanya daripada almari buku di sekolah. Sekolah beliau dahulu tidak punya perpustakaan seperti sekarang.

“Masa bermain bersembunyi di luar sekolah itulah saya akan menyelinap masuk ke dalam sekolah melalui salah sebuah tingkap yang tidak berkunci, teus menuju ke pejabat guru besar dn mencuba membuka kunci almari buku dengan dawai. Saya akan mengambil sebuah buku saja lalu menguncinya kembali.” (Abdulullah Hussain: m/s 7)

NOVEL TULISAN SN ABDULLAH HUSSAIN:
-Binti Penghulu
-Harta dan Jodoh Menanti di England
-Dia Kekasihku
-Kasih Isteri
-Riwayat Rustam Jurnalis
-Darah Pembalasan
-Sakura Berbunga Lagi
-Gugur Bagai Melati
-Bulat Pemuda Desa
-Berlainan Tempat Tegak
-Tidaklah Saya Datang ke Mari
-Berenang di Lautan Madu
-Terjebak
-Rantau Selamat
-Janganlah Jangan!
-Aku Tidak Minta
-Kuala Lumpur Kita Punya
-Interlok
-Intan
-Noni
-Konserto Terakhir
-Masuk ke Dalam Cahaya
-Buih di Atas Air
-Imam

CERPEN.
-Manusia Baru
-Kario Buruh Kebun
-Satu Dilema
-Ingin Melihat Rambut Menantu
-Pertemuan di Tjiandjur
-Pertemuan di Kota Kinabalu
-Nonsen
-Baboon
-Pertemuan di Kota Bharu
-Nenek, Berikan Aku Ilham
-Dirinya yang Hilang
-Haji Badrul
-Lipas
-Pahlawan Tak Bernama
-Pertemuan di Miri
-Sebuah Pekan Bernama Semporna
-Pertemuan di Brunei
-Pertemuan di Kuala Terengganu
-Tuhan, Bagaimana Kau Akan Mencari-Nya
-Cahaya Langit
Bayang-bayang Kelabu
-Natasya
-Bumi Tercemar
-Nagasaki.
Kebanyakan novel dan cerpen karangan beliau adalah hasil renungan, pemerhatian, pengalaman dalam kehidupan beliau. Kehidupan beliau bukan hanya di tanah kelahiran beliau namun telah merantau ke Indonesia dan menyertai perjuangan di sana, hidup di Singapura, berada di Kuala Lumpur, Sabah dan beberapa tempat lagi demi kerjaya.

SN Abdullah menyatakan yang beliau tidak mencatat draf semasa menulis namun terus menulis cerpen dan novel yang mahu ditulisnya. Apabila ada cerita, beliau akan terus menghadap mesin taip dan menulis. Ada ketikanya, beliau mengeram idea sebelum ianya matang dan ditulis. Setiap orang punya caranya sendiri.

Pada muka terakhir buku ini SN Abdullah Hussain menulis, “... Demikianlah sebahagian daripada cerpen yang telah saya hasilkan yang proses penulisannya bermula dari perkara-perkara yang benar berlaku ke atas diri saya menjadi bahan utama yang diolah dengan bantuan imaginasi. ... ” (Abdullah Hussain: 266 & 267)

Maka, untuk mengetahui proses kreatif SN Abdullah Hussain, bacalah buku ini. Membaca memoir semakin mendekatkan pembaca mendekati karya pengarang.

20 Jun 2012.
5.56p.m
Mahang.

#k

Comments

Tetamu Istimewa said…
Saya suka dengan entri ini.

Saya telahpun membaca buku ini. Sangat merangsang daya kreativiti untuk terus menulis.

Seharusnya penulis-penulis baharu perlu mengambil kesempatan ini.

Tahniah.
Tetamu Istimewa,

Membaca Memoir sememangnya memberi inspirasi.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub