Skip to main content

Buku Baru Faisal Tehrani,

SINEMA SPIRITUAL DRAMATURGI DAN KRITIKAN
FAISAL TEHRANI

Di Malaysia, saban hari kita dihidangkan dengan filem melayu yang bersifat “sampah” dan kononnya merentang realiti namun sebenarnya mendedahkan sisi buruk tanpa menumpahkan kebaikan dalam karya mereka. Sukar sekali mencari filem Malaysia yang berjaya mengangkat Islam pada kedudukan yang benar sebaliknya seakan merendahkan maruah kita sendiri. Realiti tidak hanya perlu ditunjukkan dengan lakonan realiti itu tetapi penawar dan jalan keluar daripada permasalahan.

Dalam pengantar penerbit (Unit Buku Harakah) ditulis, “Filem murahan seperti tahyul, sisi-sisi pinggiran masyarakat dan bermacam-macam lagi nampaknya semakin banyak dijadikan subjek filem.

Di satu pihak pula, wujud kecenderungan menjadikan wajah dan imej agama untuk menampakkan karya mereka sebagai “seni islam.”, sedangkan apa yang dikemukakan sangat superfisial dan sebenarnya lebih menampakkan satu penghinaan terhadap agama. ” (pengantar penerbit)

Filem yang dijadikan bahan ulasan adalah: Khoda Miad (Tuhan Akan Datang) –Majid Majidi, The War on Democracy-John Pilger, Budak Kelantan-Wan Azli, Le Grande Voyage- Ismael Ferroukhi, Wall-Simone Bitton, Atash, Ard Al-Taf, Ahlaam, Beaufort, Taht al-Qasf, Extraordinary Rendition, Hofshat Kaits, The Last Thakur, Hunger, Kopitiam Ghadir, Bee Season, The Blind Side, Changeling, Pensil, Taste of Cherry, Doubt, Arranged, Perempuan Berkalung Sorban, Personal Effects, Mawakeb-ul Abaa, The Road dan Avatar.

Artikel yang ditulis dalam buku ini sebenarnya adalah himpunan tulisan Dr Faisal Tehrani dalam Harakah yang mengulas tentang filem. Beliau sering mengaitkan filem yang diulas dan kaitannya dengan agama. Bagaimana filem menjadi agen menyampaikan pesanan agama. Bagaimana kekosongan masyarakat tanpa agama, dan Islam jika dilukiskan dengan baik dalam filem meninggalkan kesan yang baik.

Bacalah buku ini untuk mengetahui antara filem baik untuk ditonton. Memang banyak lagi filem-filem baik lain, namun ini antara cadangannya. Apa yang dilihat kekal dalam minda. Justeru, tontonlah filem-filem yang membuka minda bukan hanya mengundang air mata. Sudah jenuh kita ditipu para pengamal filem dengan ceritera yang apabila kita menonton hingga akhirnya kita kecewa. Kita akan berkata: cerita apa begini?

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك