Skip to main content

Membaca Buku Puisi?

membebaskan aksara.
Jujurnya, saya tidak pintar menginterprestasi dan memberikan makna di balik puisi yang dibaca. Saya membaca puisi pada lapis pertama yang ditulis, hanya sesekali cuba menerka maknanya dengan kecetekan ilmu puisi yang ada dalam dada ini.

Saya tidak banyak meneroka dan mengenal pemuisi negara seberang, dan masih berusaha mengenali penyair dalam negara.

-A.Samad Said
-Usman Awang
-Salmi Manja
-Zurinah Hassan.

Sekadar empat nama yang saya tuliskan di sini. Hakikatnya, kita punya ramai penulis puisi dengan pelbagai tema dan gaya penulisan. Ada yang sukar diterka makna di balik tulisan mereka yang berlapis-lapis dan ada yang banyak melukis kisah kehidupan. Penulisan yang dekat di hati.

Saya percaya masih ramai yang meminati puisi dan mahu belajar menulis puisi. Mulakanlah dengan membaca puisi-puisi yang baik. Tiada jalan kedua. Bacalah adalah  semangat penulisan. Tipu jika dikata minatnya seorang itu menulis tanpa suka membaca. Membaca yang punya makna luas.

Sebelum ditamat tulisan kecil ini, bacalah petikan daripada  kapasitor.net ini. Petua kepada yang mahu memulakan penulisan puisi.

"Pertama; kalau kita baru hendak belajar menulis puisi - elakkan dari menulis tema-tema yang berat. Buat puisi tentang benda-benda yang hampir dengan hidup kita. Something that we can easily relate.


Kedua; elakkan kata-kata 'jargon' (bombastik) dan 'bunga-bunga yang melampau'. Make it as simple as possible, without sounding overly simplistic. Hmmm.. cam mana nak cakap yer? But I'm sure anda semua boleh tangkap lebih kurang maksudnya, kan?


Ketiga; sebagai penulis baru, jangan bawa tabiat suka buat puisi panjang meleweh-leweh. Cuba yang pendek-pendek dahulu. Bila kemahiran makin meningkat, barulah cuba yang panjang-panjang pula."

Jom, baca buku puisi.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك