Skip to main content

Lenggang Bagai Sirih Jatuh, Tak Tahu Di Tampak Layu


Apakah rasanya ditarik nikmat beribadah dalam diri? Apabila solat dilakukan hanya ritual harian yang tidak bersama hadirnya hati? Zikir yang bermain di bibir hanya sebutan yang tidak bersama hati? Al-Quran yang dibaca sekadar bacaan yang tidak difaham walau sepatah makna. Apabila diarasakan semuanya dilakukan kerana kita perlu lakukan itu.

Kita perlukan usrah bukan usrah perlukan kita. Bersyukurlah kerana punya usrah yang boleh menjadi tempat untuk berkongsi. Tempat untuk menambah ilmu. Tempat untuk saling menguatkan. Tempat untuk mengecas semangat. Setelah sekali daerah ini ditinggalkan, tidak pernah lagi mencari yang baru. Ya, sakit lagi bersendiri daripada bersama orang ramai. Namun, bukankah gemar mengelakkan diri bukan menghadirkan diri? Terimalah keputusan yang telah kamu lakukan ini. ...

Allah berikan hidayah kepada sesiapa yang Allah hendak, Allah juga tarik hidayah itu daripada sesiapa yang Allah kehendaki.

Sakit. Sakit apabila hati kosong sekosong-kosongnya. Jasad bergerak bersama kepuraan. Senyuman plastik dilemparkan sedangkan hati bergelodak mahu melontar semua bicara biar hilang daripada kepala. Namun, tidak mengapa manusia tidak tahu kerana Allah yang memiliki hati kita tahu apa yang sedang kita tahukan. Tenang akan hadir apabila semua kita luahkan kepada Allah. Benar sekali kita perlu bercerita dan berkongsi dengan sahabat untuk melakukan perubahan, minta nasihat, namun siapakah yang lebih tahu keadaan hatimu, sayang?

Sekian, manuskrip berhenti di sini. Maafkan tulisan bersifat peribadi yang saya tampalkan di sini. Ambil yang baik, tinggalkan yang tidak berkenaan. Terima kasih luangkan masa menatap contengan picisan ini...

* Lenggang bagai sirih jatuh, tak tahu di tampak layu = Orang yang tidak sedarkan kelemahan diri.

kredit gambar: deviantart.com

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك