Skip to main content

Lenggang Bagai Sirih Jatuh, Tak Tahu Di Tampak Layu


Apakah rasanya ditarik nikmat beribadah dalam diri? Apabila solat dilakukan hanya ritual harian yang tidak bersama hadirnya hati? Zikir yang bermain di bibir hanya sebutan yang tidak bersama hati? Al-Quran yang dibaca sekadar bacaan yang tidak difaham walau sepatah makna. Apabila diarasakan semuanya dilakukan kerana kita perlu lakukan itu.

Kita perlukan usrah bukan usrah perlukan kita. Bersyukurlah kerana punya usrah yang boleh menjadi tempat untuk berkongsi. Tempat untuk menambah ilmu. Tempat untuk saling menguatkan. Tempat untuk mengecas semangat. Setelah sekali daerah ini ditinggalkan, tidak pernah lagi mencari yang baru. Ya, sakit lagi bersendiri daripada bersama orang ramai. Namun, bukankah gemar mengelakkan diri bukan menghadirkan diri? Terimalah keputusan yang telah kamu lakukan ini. ...

Allah berikan hidayah kepada sesiapa yang Allah hendak, Allah juga tarik hidayah itu daripada sesiapa yang Allah kehendaki.

Sakit. Sakit apabila hati kosong sekosong-kosongnya. Jasad bergerak bersama kepuraan. Senyuman plastik dilemparkan sedangkan hati bergelodak mahu melontar semua bicara biar hilang daripada kepala. Namun, tidak mengapa manusia tidak tahu kerana Allah yang memiliki hati kita tahu apa yang sedang kita tahukan. Tenang akan hadir apabila semua kita luahkan kepada Allah. Benar sekali kita perlu bercerita dan berkongsi dengan sahabat untuk melakukan perubahan, minta nasihat, namun siapakah yang lebih tahu keadaan hatimu, sayang?

Sekian, manuskrip berhenti di sini. Maafkan tulisan bersifat peribadi yang saya tampalkan di sini. Ambil yang baik, tinggalkan yang tidak berkenaan. Terima kasih luangkan masa menatap contengan picisan ini...

* Lenggang bagai sirih jatuh, tak tahu di tampak layu = Orang yang tidak sedarkan kelemahan diri.

kredit gambar: deviantart.com

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...