Skip to main content

Batu-Salju-Bidadari.

Sebongkah Batu Di Kuala Berang –Faisal Tehrani.
Saya tidak ‘bernafsu besar’ untuk membeli naskah ini pada mulanya. Melihatnya banyak kali namun menangguhkan pembelian hinggalah saya mendapat tahu buku ini diharamkan. Saya jadi tertarik untuk membacanya. Malang sekali saya tidak ketemu perkataan yang mana dapat dikaitkan hingga ia diharamkan oleh badan itu. Saya membaca hingga tidak dapat melangkau walaupun banyak –seperti biasa- cerita FT padat dengan wacana dan pemikirannya. Seakan-akan ditarik untuk membacanya hingga muka akhir. Ia hebat jika terealisasi seperti cerita ini. Bukan hanya cerita batu. Cerita beliau tidak lepas daripada unsur satira. Tidak dapat hentikan bayangan yang hadir. Titik.

Batu-Bata Kehidupan. –Hilal Asyraf.
Buku ini menghimpunkan koleksi entri yang pernah termuat dalam blog hilal asyraf –langitilahi.com- . Saya ‘tidak mampu’ menghabiskan semua topik melainkan membaca bab-bab di hadapan dan belakang. Tentang kehidupan dan remaja. Bab-bab tengahnya berkisar tentang ‘CINTA’. Walaupun definisi cinta yang Hilal Asyraf cuba sampaikan luas, mata saya tidak mampu hinggap pada semua perkataan yang tertulis. :) Menarik perkongsiannya dan sesuai dibaca anak-anak muda.

Dingin Salju Indiana-Nurulsham Saidin
Drama di tivi yang diambil sedikit jalan ceritanya daripada novel sering menjadi tarikan saya untuk mendapatkan novel itu. Galeri Ilmu sering menggunakan formula ini. Dan, Dingin Salju Indiana saya miliki setelah beberapa episode menonton “Dingin Lavenda” di kaca tivi. Ceritanya cerita berat. Tiga pelajar yang tinggal di Indiana, AS. Bukan negara majority penduduknya Islam. Subhanallah. Ia kisah kehidupan yang pastinya hasil pemerhatian pengarang. Kuatkah Jannah, Murni dan Nana di rantau orang? Ia bukan sekadar kisah persahabatan.

Sutera Bidadari-Ramlee Awang Murshid.
Buku ini istimewa kerana mendapatkannya secara percuma. Rokiah hadiahkan, katanya sempena ‘friends forever’ diterbitkan. Baru hari ini selesai membacanya setelah menangguhkan beberapa ketika. Cerita Laksamana Sunan menggunakan plot yang hampir serupa dalam setiap rentetan kisahnya namun saya tidak dapat berhenti untuk tidak membacanya. Tarikannya kuat, perlukan konsentrasi membacanya kerana masanya sering bertukar-tukar. Sekejap kisah di tahun 1511, sekejap kembali ke abad 21. Harus bersama fikiran ketika membacanya. Mungkin situ letaknya keistimewaan buku saudara RAM.

...apabila tiada apa yang mahu ditulis, maka inilah yang terhasil.. Contengan sedikit perihal buku. Bukan resensi, saya catatan kaki usai membacanya. Hm, bilakah genre bacaanku akan bertukar? Novel fiksyen juga menjadi pilihan...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك