Skip to main content

Penulisan Puisi : SN Prof Muhammad Hj Salleh

## Aku sambungkan pengisian penulisan puisi. Kali ini perkongsian oleh SN Muhammad Hj Salleh.


Sastera Malaysia tidak luas. Ia bukan lautan, hanya sungai yang alirannya kecil. Sastera Malaysian masih tergenang dan sedikit airnya mengalir sampai kepada khalayak. 

SN menekankan bahawa kita mesti meluaskan pembacaan dan tidak hanya terhad kepada bacaan dalam negara. Tidak sekadar membaca karya kawan-kawan. Apabila pembacaan diluaskan, banyak perkara baharu yang akan kita tahu dan pengetahuan kita makin luas. Pembacaan tidak akan mengecewakan.

Tambah SN Muhammad Hj Salleh, kita sudah terlalu banyak meminjam daripada orang lain. Sastera dan perumahan harta asli yang kita punya. Sastera rakyat asli daripada rumah. Rumah panjang, rumah-rumah negeri milik kita yang tidak boleh ditiru orang luar. Teknologi dan lain-lain semuanya kita pinjam daripada orang luar.

Kita boleh sahaja terlibat dengan "sastera wangi, " tetapi ia tidak membawa kita ke mana-mana. Harus berani bereksperimentasi dengan bahasa. Lihat sahaja orang dahulu yang suka mencipta ayat-ayat yang menjadi bacaan kita hari ini. Apakah yang akan kita tinggalkan pada generasi akan datang? Adakah bahasa rojak? Persoalan yang mesti difikirkan.

SN Muhammad Hj Salleh seorang yang suka mengembara dan sangat menganjurkan kita mengembara sementara masih muda. Ini aku setuju, kata orang zaman bujanglah untuk berjalan lihat dunia. :)

Buku yang baik hanya akan dinilai selepas 25 tahun. Bukan masa sekarang. Buku yang terkenal hari ini belum tentu akan kekal untuk generasi akan datang. 

Berada dalam dunia sastera, ada sesuatu yang mesti kita tahu. Mesti berani menjadi tidak popular! 

Salah satu hobi SN Muhammad Hj Salleh mengumpul kamus. Beliau banyak cerita tentang pembelian kamus. Ada yang diperoleh percuma dan ada yang dibeli dengan harga tinggi.

Bagaimana mahu menyemak karya? Catat dahulu, tulis kemudian. Suntinglah karya sehingga berpuas hati walaupun ia mengambil masa yang panjang.



*** akan dikemaskini kemudian. Ini hasil catatan dalam buku conteng. 
*** bakal bersambung dengan pengisian oleh SN Dr Anwar Ridhwan

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub