Skip to main content

Fatimah Syarha: Bengkel Penulisan 2009 Bersama Umairah Shafei.


FATIMAH SYARHA
BENGKEL PENULISAN 2009

-Lesenkan karya bukan jual
-Jelaskan matlamat penulisan
-Ingat tiga persoalan utama: dari mana kita datang, untuk apa kita di sini, ke mana kita akan pergi.
-Apakah yang Allah perintahkan? –Belajar bersungguh-sungguh (al-mulk:2) –Berakhkal mulia
-Apakah yang Allah larang? – Jangan hampiri zina. – Elakkan hiburan tidak syarak – mengumpat
(sumpah kita –surah al-An’am:62)
“buat baik itu sebenarnya diri kita”
“bayangkan jika kita menulis sesuatu yang tidak syarak”
“Jangan malu buat baik.”
“Jelaskan matlamat.”

Noktah Bidayah.
-Jadilah penulis daie ilallah –“NAK ALLAH” (penulisan adalah wasilah mencapai matlamat-ALLAH)
-Jika kita tiada idea, Allah ada.
-Jika kita tiada semangat, Allah ada
-Jika kita berputus asa, Allah ada.
-Jika kita sedih dikritik, Allah ada.
“kamu tidak pernah bersendirian, Allah sentiasa ada.”

Latihan.
Kerana Dia. (tertanya-tanya)
Hafiz pandang wajah Bonda, Mak Cik, Usu dan saudara mara di keliling katil Hospital Besar Kuala Lumpur itu. Bungkam.Tak terkeluar satu kata pun.Bayangan lori balak yang merempuh keretanya –kereta kuda- terlayar di mata. Di katil Hospital, dia bermonolog: “kerana Dia sayangkan aku, aku masih di sini. Bayangkan berapa ramai mereka yang maut hanya kerana kemalangan kecil cuma.  Kerana Dia mahu aku tebus dosa, aku diberi kesempatan usia.” Terima kasih Tuhan. Ada air mata mengalir, bersama keinsafan yang hadir kerana kemalangan itu.  (belum keluar kotak)
-Elakka tajuk yang boleh diagak
-keluar daripada kotak minda
- logik. (logikkah kereta kuda?)

KUNCI MENULIS.
-Visi –Mardhatillah. (pengharapan, tujuan, memandang jauh ke depan, kreativiti, kebaharuan?keunikan)
-Perspektif – Stamina. Rendah hati (berguru) –ditolak, tolak kertas, bukannya diri kita.
-Sikap –Itqan (positif dengan kritikan), yakin (dialog semangat)
-Disiplin –“istiqamah baik daripada 1000 keramat” . Teknik dan disiplin . pembaca setia. Hadir pertemuan, seminar penulisan (praktik)
-Jelas dengan Allah. (solat. Allah. Al-Quran)

LAWAN KETAKUTAN.
-Takut tidak best – Setiap benda unik
-Tidak cukup ilmu – carilah ilmu
-Idea? Ada tepi-tepi kita. (Mula –target)

MEDAN PRAKTIKAL.
-Mulakan dengan cerpen –jelaskan tema (apa pembaca akan dapat) ~ atur cerita ~ karakter ~ sepenggal kisah hidup ~ Penggunaan kata ~ kejutan ~ impresi ~ konklusi (pengakhiran cerita yang akan diingat)

LATIHAN 2
Rumah Kosong
Ditinggalkan lama
Hantu
Takut
Kosong!
Rumah yang dibiarkan tanpa ibadah kepada Allah dan bacaan al-Quran adalah rumah yang tidak dimasuki malaikat. Senang syaitan mahu menyelinap. Begitulah yang jadi pada rumah di hujung desa ini. Hantu-hantu menghuni di dalamnya. Bukan hantu pada hakikatnya, namun anak-anak muda, mat-mat rempit yang ulahnya mengalahkan hantu. Apa erti takut kepada mereka? Takut mereka hanya apabila polos datang mahu menyerbu. Hati mereka tanpa didikan agama ibarat rumah kosong.


Comments

Tetamu Istimewa said…
Salam, suatu perkongsian yang baik.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك