Skip to main content

Nostalgia Pesta Buku

2009

Kali pertama aku ke pesta buku.
Seingat aku dua kali aku ke sana.
Bersama kak Husni dan Masthura.
Adegan hilang.
Buku-buku yang dibeli.
Kenangan manis. 

kegemaran aku, bercerita tentang penulis yang ditemui.
Aduhai, manisnya...

  ****

 2010

Kali pertama ke sana, saya bersama teman-teman.. Ada adegan hilang-menghilang, 
Hanya dapat Tunas Cipta Mac 2010.
Tiada wang dalam poket ketika ini.


Kali kedua, saya seorang diri ke sana
Terserempak Ustaz Azlan,
Mendengar bicara Sofa Putih bersama Faisal Tehrani,
Pusing-pusing..
Tengahari aku sudah pulang.
Tangkapan hari ketiga. 
Aku hanya bersendirian dan berjalan dari satu kedai ke satu kedai yang lain.
Lebih ramai penulis.
Ditanya kak Salina: "Apa dah jadi dengan penulisan?"
Autograf yang bermakna.. :) 
Berjalan dari pagi sampai pukul empat petang.
PUAS!!!
****

KEMBARA KE PBAKL '10 PUSINGAN 2

Buku-buku yang disambar tahun lepas.

Alhamdulillah, pemilik diri ini mengizinkan saya menjejakkan kaki ke PWTC lagi. Bersama energi penuh dan senyuman yang sentiasa meniti bibir, saya melangkah sendirian ketika pagi masih muda, sedang matahari masih malu-malu menunjukkan diri. Saya dalam sut kurung berwarna hijau menapak tangkas ke perhentian bas ke-9 UIAM, perhentian SAFIYYAH...

Sebuah bas berlalu.. U12..

"Ah, itu bukan bas sepatutnya yang saya naik." Lalu saya biarkan asap bas meninggalkan saya.

"Ini bas 91, boleh naik..Cuma lambat nak sampai Masjid Jamek." Saya megomel seorang diri.

Bas keempat barulah U231.. Bas ke Perhentian Putra.. Saya melangkah masuk..

Setelah memasukkan fulus ke dalam kotaknya, saya menunggu tiket. Memerhati pemandu bas seperti anak-anak menagih ais krim daripada ibu.

"Tiket tak ada, dik!"

Saya menuju ke kerusi.. Ada seorang yang saya seperti kenal, namun saya buat-buat tak kenal... Saya pasti tujuannya sama seperti saya. Sepanjang perjalanan dia membelek buku terbaru ustaz Hasrizal Jamil (Secangkit Teh Pengubat Letih). Ada juga beberapa orang foreigner lain yang bersama-sama kami pagi ini.

Destinasi tiba. Perhentian LRT Putra saya jejaki untuk entah kali ke berapa. Ketika membeli tiket, saya hulurkan wang syiling (opps.. menunjukkan tuannya ini sedang sengkek..) Apa saya peduli apa dia akankata, selamba saya hulurkan wang dan mengambil tiket. Kaki pantas memanjat eskalator satu demi satu..

Tak lama menunggu, train tiba. Perjalanan diteruskan. Kononnya membaca buku langit Ilahi 2, tapi sebentar cuma. Saya lebih suka mengusya penumpang dan melihat riak wajah anak bandar yang pelbagai.

Di Hentian Masjid Jamek, eskalator untuk ke tingkat atas tak berfungsi..

"Ketung, ketang, ketung, ketang".. Kedengaran bunyi tapak kasut lelaki dan perempaun bersatu meniti eskalator yang tidak berfungsi.. Fuh.. Hilang sedikit tenaga.

Tiket untuk kembali ke Putra terus saya dapatkan untuk mengelakkan kesesakan.

Saya guna jalan lain. Alhamdulillah, tepat ke destinasi tanpa perlu melintas jalan... Beli tiket STAR LRT ke PWTC, kemudian, tak lama, sampai ke sana.. Beli pula tiket balik..

"Wah, betula akak tadi ke sini.." Saya terserempak lagi dengan kakak yang bersama-sama dalam bas di UIAM.

***
Sesi kembara saya bermula di sini...


Saya tidak pedulikan promoter yang menunggu di luar pintu masuk PWTC, terus sahaja kaki melangkah ke dalam.

DESTINASI 1: BOOTH GALERI ILMU
Ada dua buah buku yang menjadi hajat untuk saya dapatkan hari ini. Sinergi oleh Encik Hilal Asyraf dan Secangkir Teh Pengubat Letih oleh Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. Malangnya, hanya sebuah yang saya boleh dapatkan.

"Maaflah, dik. Tak dak lagi. Ada tiga judul yang sampai pagi tadi. Mungkin petang ni atau esok sampai."

Tak mengapalah! Bukan rezeki saya barangkali. Saya terus membayar dan merayap di tingkat bawah. Laluan banyak kali terhalang oleh kakak-kakak dan abang-abang Linguaphone... dan bermacam-macam lagi promoter.

Pusing-pusing, saya menuju ke tingkat dua bangunan.

DESTINASI 2: PTS PUBLICATIONS SDN BHD
Ya! Saya sudah bertemu dengan sasaran. Jalan keluar untuk ke kedai di seberang sungai sudah saya temui... Alhamdulillah... Jalan hanya mengikut kata hati. Di tengah perjalanan, terserempak dengan Ustaz Azlan, ustaz yang mengajar saya maharat ketika di CFS.. Dia yang menegur saya..

"Dah masuk Gombak, kan?"

"Ya."

"Apa khabar?"

"Sihat, ustaz.." (sebenarnya saya kehilangan kata-kata... Tak tahu apa yang patut saya ucapkan kepada beliau. Seorang guru jarang melupakan anak muridnya. Anak murid yang sombong kepada gurunya.. Bagaimanakah ilmu akan berkat?

"Sampaikan salam saya kepada kawan-kawan." Itu sahaja.. Saya terus melangkah ke destinasi. Masuk sahaja, nampak beberapa buah kedai. Kemudian tertancap pada satu nama. PTS PUBLICATIONS! Ya, inilah yang saya cari! Alhamdulillah.

Ingatkan saya datang hari persekolahan dan hari bekerja, suasana lebih lengang. Di sini, tidak! Penuh dengan anak-anak sekolah yang datang. Ramai juga orang dewasa.. Wa, rambang mata, namun saya ingat bajet dalam poket. Kakak sudah beri lampu merah, jimat sikit!

Akhirnya, saya menyambar dua buah buku.
-KALA CINTA & WAHYU BERSATU-A.Ubaidillah Alias
-AGENDA YAHUDI MENAKLUK DUNIA-Sabaruddin Hussein

Berjalan-jalan lagi, mata singgah ke satu demi satu kedai yang ada.. Ada dari Singapura dan Brunei juga. Kedai Pak-pak Arab juga ada.. Balai Seni Lukis, KDN.. Macam-macam lagi.. Sayang kedainya tersorok di sini...

DESTINASI 3: AL-AMEEN RESOURCES
Mata menangkap nama kedai. Al Ameen Resources! Ini ada buku Faisal Tehrani terbaru.. Saya terus mendapat BAHLUT yang saya nanti-nantikan. Hajat mahu sama membeli Ingin Jadi Nasrallah, namun terfikirkan poket yang sudah menyusut.. Batalkan! Namun saya tetap akan dapatkan jua satu hari nanti!

Kaki masih melangkah. Meninjau satu demi satu kedai sampai ketemu jalan keluar. Saya ke destinasi seterusnya.. Sedikit tersorok, namun saya dapat kenal.

DESTINASI 4: JEMARI SENI
Wah, inilah yang tak tahan. Sampai di situ, mata menyapu wajah seseorang yang aku ingat dan eknal. Kak Suraya dan Imaen.. Opps.. sorokkan muka! Saya mahu capai buku..

"Cari buku apa, dik."

"Dah baca Versus?"

Saya tak peduli. Hajat hati mahu ambil autograf Kak Su lagi. (Setiap kali bertemunya, saya akan dapatkan sebuah buku Kak Su.. Nakkan autograf)

"UIA kan?" Imaen menegur saya. ALAMAK!

"Ya.."

"Tahun berapa?"

"Tahun pertaman.."

"Saya ingat, jumpa tahun lepas.. Kamu tertinggal apa handphone.."

"Dompet.."

Ya, di KAED buat pertama kali saya menegur Imaen dan bertanya akan beberapa soalan. Tentang... the rest is history. (tiru ayat hlovate)

Saya ke kaunter pembayaran.. Kemudian, dapatkan tandatangan Kak Su...

"Macam kenal..."

"Jamilah.."

"Maaflah, kak Su tak ingat tadi." Saya terus menyalaminya.. Salam sahaja, entah bilahlah semangat menulis itu akan melekat dalam diri...

DESTINASI 5: ITNM
Lama benar tidak mendengar Faisal Tehrani bercakap.. Ada temu bual sofa putih dengan Faisal Tehrani. Saya melangkah ke depan. Ramai lelaki, lalu saya hanya bersandar di dinding.. Mendengar dan cuba mencerna walaupun pendengaran terhad dengan gangguan iklan.

Saya terjumpa kak Ghafirah Idris, Zaid Akhtar, Syafiq Zulakifli, Rahimidin Zahari... Huh.. Kus semangat saya nak menegur, walaupun saya sedar sepatutnya saya menegur Supaya mereka juga mengenali saya. Nak menulis tapi malu?

Tentang isi temu bual ini, saya akan nukilkan dalam satu entri khas pula.. Insya Allah, jika ingatan itu masih ada.

Turun ke tingkat bawah, meninjau sejenak ke booth yang ada.. Nampak Hazamin di kedai In Team.. Muka-muka familiar pak Cik Sarjana Media yang selalu ke UIAM..

PENAT!!!

Jam di telefon genggam menunjukkan angka 1.

"Nak balik!" Ikutkan hati, saya menunggu sampai petang. Memang tak habis saya melilau..

Setelah kaki melangkah keluar PWTC, tamatlah kembara saya seorang diri ke PWTC untuk memeriahkan PBAKL'10...

ALHAMDULILLAH...

Hampir jam 2.30, saya tiba di UIAM dengan tenaga sudah berada di tahap minimum. Mata sudah tidak dapat tertahan-tahan untuk ditiutup, lantas usai solat Zohor, aku masuk ke alam lain hinggalah terjaga pada jam 4:10 minit petang..

PUAS!!!
***
2011?
Di rumah
***
Anak sulung.

2012?
Semoga selamat sampai di sana
esok
1 Mei
5 Mei.
Wah, mahu pergi jenguk hari-hari walau tahu tidak dapat beli buku tahun ini.



Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub