Skip to main content

Catatan Hati Durrah Nur Aqilah: [Catatan ]: Pergantungan


***
bergantung,
tergantung,
menggantungkan diri,
tidak beruntung.

Saya tidak pandai berdikari terutama dalam hal kewangan. Berharap dan terus mengharapkan orang menghulurkan bantuan. Sesuatu yang diperoleh mudah, payah menghargai.

Saya terdengar ini tadi.
"teringin saya merasa bagaimana rasanya apabila tiada duit dalam tangan. Saya mahu tahu bagaimana saya menghadapi situasi begitu. Bagaimana saya cari duit untuk makan."

Saya tersenyum mendengar kata-kata itu. Mengimbau kenangan ... ketika wang yang ada sudah saya gunakan untuk hal lain, dan yang tinggal dalam poket ... kepingan kertas yang tidak tertulis not-not bernilai. Saya sudah selalu dan selalu meminta wang daripada kakak dan kadang meminjam dengan kawan-kawan. Kadang saya malu. Malu dengan diri sendiri yang selalu menyusahkan orang lain. Air mata menangis tanpa sedar ketika meminta wang daripada mereka. Betapa saya banyak menyusahkan.

Memang dengan baiknya orang akan menghulur, namun saya yang menerima .. aduhai, terasa segan menyusahkan. Mungkin ketika itu dia juga mahu menggunakan wang.

Justeru, ada ketika, saya lebih senang mendiamkan diri. Saya selesa dan alhamdulillah, belum pernah merasa kekurangan wang hingga menyebabkan diri kelaparan. Selagi ada yang boleh dimakan, bukankah itu rezeki? Biasalah jika wang dalam poket berkurang hingga tidak dapat lagi membeli kecintaanku -buku- atau keinginan diri yang tidak pernah surut.

Asalkan, saya masih punya wang untuk makan.
Allah sediakan jalan keluar pada setiap masalah... Tangisan tidak mengurangkan masalah... Bilakah akan mula mencari wang sendiri? Diminta dan diminta tolong, saya masih enggan. Dengan muka tidak malu meminta wang.

 Sebab itulah saya segan untuk meminta dengan ayah lagi. Sejak saya bersekolah rendah, saya sering minta ayah belikan buku ini. Ada orang menjual buku di sekolah, saya selalu mahu beli. Sekolah menengah, sebahagian wang yang ayah berikan untuk belanja, saya beli buku. Kemudian, beberapa kali mendapat wang, saya gunakan untuk beli majalah dan buku yang saya inginkan. Akhirnya, saya lupa menyimpan.

Wang dalam simpanan hilang, menjadi buku-buku...

Jika benar mahu membeli buku, carilah pendapatan sendiri. Usah diharap ayah yang sudah terlalu banyak menyalur belanja untukmu, kakak-kakak yang menjadi sasaran kamu minta duit, kawan yang kamu berhutang dan belum berbayar.

Aduhai, hentilah pergantungan.. Gantungkan dirimu kepada Allah...

SOlat Dhuha pun malas amalkan, jangan mimpi. Surah al-Waqiah sahaja berapa bulan sekali.

Benarlah hati sakit jauh daripada Allah.

Gantungkan diri kepada Allah. Kata kakak, tak usaha tak dapat!

~Durrah Nur Aqilah.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub