08 August 2012

berakhir sudah kelas nahu

tamatlah kelas nahu dengan pembentangan dan taujihat daripada ustaz Baqir hari ini.
menanti hari peperiksaan

Kumpulan pertama: power point mereka power! Ada ilustrasi, ada warna warni. Saya suka!

Kumpulan ketiga yang membentangkan video yang istimewa. :) 


Aku suka taujihat daripada ustaz Baqir lewat kelas terakhir nahu 1 semalam. Usai pembentangan, usai bertanya kepada pelajar lelaki yang merupakan 'pendengar' dalam kelas kami. Bagaimana pembentangan? Kata mereka: menarik, tetapi isinya sedikit. Apa kata ustaz? Kamu sudah berada di tempat tinggi. Kita perlu raikan orang yang belajar. Saya suka kata-kata ustaz itu. Mengajar mengikut tahap pelajar bukannya melebihi tahap pelajar itu sendiri. Sekarang, orang boleh belajar dengan hanya duduk dalam bilik dan belajar secara maya. Permbentangan yang kamu buat hari ini, berguna ketika menjadi guru.

Ya. Anak-anak perlu diajar dengan kaedah interaktif. Aku kagum dengan semua kumpulan yang hadir dengan software-software baru yang aku belum pernah dengar. Video interaktif itu aku suka.

"إذا تملك اللغة فقط لا ينفع"
Di negara luar, ada satu phd sahaja orang belum pandang. Seorang yang bergelar doktor perubatan mungkin pakar juga dalam fizik dan astronomi.

ia luar biasa jika di Malaysia.

"استعداد والنية أن تتفتح العلوم"

Kamu perlu berlatih bercakap mulai sekarang. Paling penting, semasa pembentangan jangan bawa kertas. Yakin diri. Bercakap tanpa melihat kertas. Nanti akan dapat ilham semasa bercakap. Orang akan lihat kita tidak yakin jika bercakap di depan sambil memegang sesuatu.

"لا تخاف و لا تيئس"

Jangan takut dan jangan kecewa.

Ada sebuah cerita tentang pelajar beliau. Dia seorang pelaja fiqh yang berminat dengan bahasa Arab. Suka memasuki kelas bahasa Arab dan juga pandai komputer. Sekarang, beliau bekerja di Dubai.

Seorang lagi pelajar ustaz yang baru dua tahun mengajar sudah menjadi guru cemerlang. Dalam kelas, beliau banyak diam, sekarang dia yang banyak bercakap. .

Manusia akan berubah jika dia bergerak.

Satu lagi kata-kata ustaz: "ilmu akan berkesan bila kita yakin dengan diri!"

Alhamdulillah. ini sedikit perkongsian ustaz semalam.
"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

No comments: