Skip to main content

Sepetang di Galeri Ilmu

7 Jun 2012. 

Pertemuan dengan encik editor Amir dan penulis kreatif Galeri Ilmu dijadualkan jam 2 petang. Saya, warga UIAM Gombak nun jauh di pinggir Kuala Lumpur belum pernah sampai ke Kota Damansara. Sementelah tiada kenderaan persendirian yang memudahkan pergerakan -bukankah saya penyokong perkhidmatan awam?-

Jam 11 pagi, saya melangkah meninggalkan UIAM Gombak dengan satu tekad. Mencari pejabat Galeri Ilmu, kerana sudah tiba masanya saya memecah tembok yang dibina sendiri. Bertemu teman penulis di Galeri Ilmu -Wah, semuanya senior-, dan hanya saya yang punya sebuah buku -Cabaran buat diri. 2012, apakah buku yang mahu dihasilkan?-

Perjalanan bermula apabila kaki memijak tangga RAPID 231 yang membawa saya ke Stesen RAPID Gombak (KJ 1 ) Seterusnya, dengan tambang sebanyak RM2.40, saya dibawa ke Stesen KL Sentral (walaupun boleh Ila berhenti di Stesen Pasar Seni sebelum meneruskan perjalanan menaiki Komuter, Ila mengambil keputusan untuk singgah di KL Sentral, lebih selesa)

Di KL Sentral, saya mengambil KOMUTER KTM ke Kepong Sentral. Hanya RM1.70. Perjalanannya tidaklah panjang, hanya menunggu KTM itu memerlukan kesabaran. Bukankah sabar itu indah. Menunggu Komuter satu latihan menguji kesabaran diri sendiri.

Di Kepong Sentral yang sangat asing bagi saya, terus saya menuju ke arah pak cik teksi yang menunggu di seberang jalan. Dalam hati debarnya hanya Allah yang tahu. Manakan tidak, kali pertama saya berada di daerah yang asing ini. Walaupun telah tiga tahun di bumi Kuala Lumpur, saya bukanlah seorang yang suka mengembara.

"RM35.00"

"Tempatnya jauh. Nak cari tempat lagi."

Senang-senang saya terima juga pelawaannya memandangkan saya hanya mahu sampai ke tempat tujuan. Tidak fikirkan lagi soal lain.

"Kalau naik dengan teksi warga India. Hati-hati. Banyak berlaku kes kecurian."

Terdiam saya. Teringat peristiwa dengan teman tahun baru dua tahun sudah.

Akhirnya setelah hampir setengah jam perjalanan, saya tiba di tempat tujuan. Masih awal, jam belum di angka dua.

Alhamdulillah, semuanya dipermudah.

Dipendekkan cerita, akhirnya berlangsunglah pertemuan yang mana saya hanya mendengar dan mendengar. Tidak sepatah kata aku bercakap.

Puan Norhayati Sapii
Kak Wan Asidah -Dissa Azmin
Kak Ummi Hani
cikgu Zurinah Ismail
Cikgu Wan

encik Editor Amir dan Azlan.
Tuan Haji Zakaria Sungib
Tuan Haji Wan Azmin.

Alhamdulillah, pertemuan yang tentu mengujakan diri sendiri. Ini pertemuan pertama saya dan mereka. Pertemuan saya dengan puan Shamsiah Puad. Pertemuan sulung dengan cikgu Abu Hassan Morad yang saya suka baca bukunya.

Jam 6 petang, setelah majlis tamat, saya pulang diteman kak Wan Asidah. -Dissa Azmin- menaiki RAPID U88 menuju Kuala Lumpur. Perjalanan yang panjang. Hampir jam 8.30 malam, ketika bas menurunkan penumpang di Stesen LRT Bangsar, saya turun. Bersolat dan meneruskan perjalanan ke Gombak.

Sampai di stesen Gombak, terasa mahu cepat sampai di UIAM. Badan terasa penat berada dalam kenderaan awam. Tidak betah menunggu bas, saya mengambil teksi.

Tiba di UIAM, makam malam dan akhirnya menuju alam mimpi awal.

Tamatlah perjalanan separuh hari ke Galeri Ilmu.

:)

Semoga ada pertemuan seterusnya.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك