Skip to main content

SERUMPUN 2012 {entri satu)


SERUMPUN 2 , 2012 berakhir pada 4 November 2012. Perkongsian gandingan Pak Suratman Markasan, Akh Salim A. Fillah, Dr Zabrina Abu Bakar dan Kak Ummu Hani Abu Hassan.

Bermula dengan pelancaran dua buah buku, perasmian oleh atase pendidikan...
kedutaan Indonesia dan ucapan Ketua Pengarah DBP. diteruskan dengan forum dan penyampaian hadiah pertandingan menulis cerpen SERUMPUN 2. Tahniah Zahra' Fajar Nina , ini pemula yang sangat baik.

Petua Pak Suratman Markasan: 3M 1B : membaca, menelaah, berfikir dan mencipta.

Pesan Akh Salim A. Fillah ketika disoal tentang media sosial: " menulis itu 3% bakat dan 97 % jangan sibuk dengan media sosial!"

Kata Dr Zabrina Abu Bakar, "saya tidak selesa menulis apa yang saya tidak buat. Menulis daripada hati!"

Bicara kak Ummu Hani Abu Hassan, "Tulisan kita boleh menjadi 'pendakwah senyap'.( Mungkin apa yang kita tulis menyentuh hati dan menjadi asbab perubahan orang lain. )

*** SERUMPUN 2012, terima kasih dihadirkan peluang bersamamu. Kata Asma Nadia dalam SERUMPUN 2011, "satu buku sebelum mati!" ---- kata akh Salim A.Fillah: Menulis itu boleh menjadi jalan dakwah.Apa yang dimulai, kesannya bertahun, dan mungkin berpuluh tahun daripada sekarang.

** MENULIS!

### Insya Allah akan dikongsi dengan entri yang lebih panjang. Laporan penuh versi Ila Husna
### kredit gambar : fb Serumpun 2012

Comments

Najwa Najihah said…
This comment has been removed by the author.
Najwa Najihah said…
beruntung akak ada peluang ke SERUMPUN. Tak sabar menati entri lebih panjang. ;)
Jazakillah untuk yang ini.

(Daripada manusia yang
Dahagakan pengingisian daripada tokoh-tokoh serumpun)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub