Skip to main content

Aku Pulang

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Pertama.
“esok nak balik rumah, ambil barang dalam laptop kak Ina.”

“okey.”

Petang Khamis, bersamaan 1 Muharam aku langkahkah kaki ke Stesen Puduraya, mendapatkan tiket untuk pulang ke kampung. Lama juga menanti. Tiba di Pudu Sentral jam 12 tengahari, naik bas jam 4.30 petang. Aku tidak berani menaiki bas selain Plusliner yang terus membawa aku ke stesen bas Kulim.

Tepat jam 9 malam aku tiba di Stesen Kulim dijemput ayah.

Kedua.
Pulang ke rumah tanpa membawa walau sebuah buku pelajaran. Semuanya aku tinggalkan di UIA.

“Studylah.” Kata kakak.

“Orang tak bawa balik buku la.” Aku memberi alasan.

Jika bawa pulang buku pun aku tidak sentuh, kali ini aku hanya bawa pulang buku-buku yang tidak mahu aku gunakan lagi. Semakkan bilik di mahalah sahaja tinggalkan buku di UIA. Wah, almari sudah hampir penuh, siapa mahu hadiahkan almari buku baharu? Almari yang ada dibeli kakak aku, yang dipenuhi sebahagiannya buku yang aku kumpul. Jika dilihat majoritinya tentu sahaja buu cerita.

Ketiga.
“Jom, ikut ayah makan kenduri.”

Aku jarang mengikut ayah ke mana-mana. Tidak seperti kakakku yang keempat ini. Dia gemar mengikut walaupun ayah ke pasar. Sudah berkahwin sekalipun, bukan alasan dia tidak mengikut ayah. Dia sedang bercuti di rumah.

“Ini kawan ke?” Seorang mak cik mengunjuk aku. Ah, memang aku terlalu jarang ada di rumah, apatah lagi mengikut ayah ke mana –mana. Saudara mara memang banyak yang aku tidak kenal melainkan yang dekat-dekat.

"adik." kakakku membalas.

“Hm, anak sekarang bukan kenal. Nak harapkan kita, kita dah tua.” Mak cik itu menambah.

“Salah siapa? Salah mak bapak la tak bawak anak.” Gulp! Telan air liur aku di situ. Bukan salah ibu bapa kalau anak-anak yang tidak mengikut mak ayah.

Aku dengan kakak-kakak sering ditanya. Ini siapa? Wajah aku mungkin kurang iras mak, lebih mengikut ayah.

Empat.
Pulang rumah kali ini, dihabiskan untuk makan. Di rumah, tidak perlu makanan lazat untuk menambah nasi dua kali. Cukup satu hidangan yang ada petai, gulai dan ikan goreng. Boleh menambat selera. Berkat makan beramai-ramai. Sedang bila di UIA, makan terasa tidak kenyang, tambah dengan makanan tidak berkhasiat pula.

Lima.
Selamat datang minggu-minggu akhir di UIA. Selamat graduasi buat teman yang akan tamatkan pengajian.

“Bila grad nanti mahu kerja apa? Mengajar?” Tunduk. Insya-Allah, sekiranya dapat mengelak daripada mengajar itulah yang aku mahu. Kerja mengajar tidak mudah. Aku sangat takut dapat anak murid seperti aku. \(^_^)/

Sekian, catatan budak balik kampung.
17.11.2012.
0752pm/mahang



Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub