Skip to main content

Catatan Hati Durrah Nur Aqilah: [Catatan 11] Catatan Buat Teman


Pasangan pertemuan adalah perpisahan. Atas sebab kematian, kesibukan, perpindahan tempat, tamat belajar atau apa sahaja sebab akhirnya perpisahan akan terjadi. Hanya diri harus menerima kata perpisahan itu daripada sudut positif. Belajar positif dalam semua keadaan adalah mengajar diri redha atas apa yang Allah takdirkan buat diri kita. Buang negatif, masukkan positif! Kita tidak menyerah, tetapi melihat ibrah. Teruskan menyalur doa supaya hati-hati masih bersatu walaupun jarak memisahkan kita.

Demikian kita, Sabrina. Aku di sini, dan kamu di sana. Jarak menyekat pertemuan kita yang sebelum ini senang berlangsung. Saat kita merancang pertemuan itu, ada sahaja halangan yang mungkin Dia belum izinkan pertemuan antara kita terjadi. Bukan kalimah sabar yang cuba aku ajarkan dalam diri, tetapi perkataan DOA yang kadang tertinggal daripada diri.

Peranan doa yang sangat besar dapat menghubung ikatan dua hati. Teringatkan aku, titipkanlah doa sebagaimana yang terkandung dalam doa rabitah:
(doa rabitah)

Satu doa yang dilantun setiap hari menjadi zikir penyatu hati kita. Hati aku dan kamu. Biarlah jarak jauh mana sekalipun, semoga doa-doa dalam hati kita mendekatkan, menjadikan kita lebih kuat melalui hari-hari depan yang sentiasa dirahsia warnanya.

Kehidupan yang ada pasang surut, sebenarnya dibancuh warnanya oleh diri kita sendiri. Masih ingatkah kamu, Sabrina, saat pertemuan kita suatu masa dahulu, di kedai maka tepi jalan sambil melihat orang lalu lalang kamu bicara padaku:

“Durrah, kamu lihat orang di sekeling kita.Serabut saya melihat warna kota yang sibuk dengan kerjaya seharian. Berjalan ke sana sini, mencari rezeki. Melalui kesibukan jalan raya setiap hari. Mengulang perbuatan sama, adakah mereka tidak bosan melakukannya?”

Demikian katamu suatu hari. Aku hanya tersenyum tanpa jawapan. Kamu yang suka bertanya walau dalam diri kamu ada jawapannya. Aku diam tanna jawapan sambil terus menyuap mee goreng ke dalam mulut sendiri. Lalu aku biarkan kamu yang menjawabnya.

“Selagi kita lakukan atas nama Allah, tiada kalimah BOSAN.” Jawapan ringkas kamu pada soalan sendiri.

Terpatung aku. Ternyata jawapanmu bukan apa yang ada dalam hati aku. Lalu terus merenung dalam diri aku sendiri. Perasaan bosan sering bersarang dalam diri menjadikan aku meninggalkan rutin dan beralih kepada yang aku suka. Akhirnya hari itu kamu telah menampar wajahku dengan katamu yang sebaris.

Sabrina, ajarkan aku untuk ikhlas. Teringat aku kata seorang ustaz. Lakukanlah walau kamu tidak ikhlas. Buatlah walau terpaksa, kerana ia adalah jalan-jalan yang membawa kepada ikhlas itu sendiri. Bagaimana kamu boleh merasa jika semuanya kamu tidak mahu mencuba? Setelah langkah pertama dimulakan, langkah-langkah lain mengikut jejak. Bukan hanya perhati daripada sudut tanpa berani melangkah ke dalam suasana itu. BERANI!

Maka, aku harus terus mencuba. Mendaki puncak cita-cita yang banyak sudah Allah lorongkan jalan. Sabrina, terus pimpin tanganku menuju puncak cita teragungku –redha Allah- Tiada lain yang aku mahukan dalam kehidupan ini selain itu. Ketenangan abadi apabila diri berjaya menunaikan semua yang Allah perintah, meninggalkan apa yang Allah larang, dan menjadi manusia berguna.

Ajarkanlah aku ikhlas atas semua keadaan.

Rencam warkah aku buatmu. Sekadar meluah yang terlintas dalam akal fikirku. Setelah lama jemari tidak dibiarkan menari bebas atas papan kekunci, aku senang mengutus surat ini buatmu, Sabrina. Semoga ia tidak mengganggu kehidupan harianmu.

Maaf atas segala salah silapku selama kita bersama. Percayalah, perpisahan hanya peristiwa sedang hati yang bertaut tidak mungkin terpisah. Saya sayang kamu kerana Allah.

Durrah Nur Aqilah.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub