Entri Terakhir Sem Ini

Bunga, tamsilan seorang wanita, kehidupan yang tak lama ini, banyak cabaran yang mewarnai hidupnya. Seorang wanita sabar menghadapi dugaan, tak mengeluh.

Persis bunga yang rela dihisap madunya, memberi bakti kepada sang lebah. Tahu kembangnya tak lama, jangan melihat hanya pada fizikal bunga, lihat sahaja pada binga ini.

TULIP ringkas, namun diminati ramai. Kenapa? Ramai manusia sukakan sesuatu yang ringkas dan menarik. Jangan menilai sesuatu hanya pada zahir. jangan cepat menyemai cinta memandang sesuatu yang baru. Ingin aku nyatakan di situ, perhubungan yang terlarang jangan masukkan nama Islam.

Dating in Islam... tak pernah wujud istilah ini sebenarnya. Jika nak bercinta gunakan landasan yang betul... Ya ALLAH, jangan biarkan aku terjebak dalam cinta terlarang ini. Aku terlalu takut...

Jangan takut wahai puteriku, seandainya ada insan yang mngganggu dirimu, ingat inilah yang dikatakan fitnah dunia, banyak benda yang kita tak mahu ia hadir dalam hidup kita namun ALLAH tetap menguji kita dengan perkara tersebut.

Tetapkan dirimu dengan ajaran Al-Quran, nescaya kamu pasti akan selamt selamanya. Usa pedulikan cakap-cakap orang lain yang sentiasa tak senang melihat kita emlakukan kebaikan, semaikan cinta dalam apa jua yang kamu mahu lakukan. Ini pesanku, untuk puteriku yang aku sayangi... Jadilah sebagai pedoman.

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut