Skip to main content

Untuk Awak II

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.



Suatu hari awak tanya saya. Bagaimana kalau awak yang dahulu muncul. Dan saya seakan-akan memberi jawapan yang mengelirukan. Saya kata yang awak dan dahulu saya sahaja.Entah, saya beri jawapan yang terlintas di fikiran pada waktu itu. Awak tanya semula, mengapa sama. Orang lain cakap tak sama.

Aku kaku tanpa jawapan. Mesej itu terbiar tidak berbalas. Memang aku rindukan awak yang lama. Tetapi saya suka juga awak yang baharu. Semoga apa-apa sahaja terbaik untuk awak. Asal awak kembali sihat. Saya rindu mendengar celoteh dan bicara awak setiap kali kita berpeluang berborak-borak. Awak suka cerita macam-macam perkara. Tentang keluarga, kawan-kawan, cita-cita, nasyid yang awak suka sekarang... dan macam-macam.

Saya masih ingat ketika saya buka booth seminggu di HS bersama Ainul. Awak selalu datang tolong. Awak yang tolong lariskan jualan ORLA. Awak beri saya nasihat tentang perniagaan. Bagaimana mahu berniaga. Cara membahagi untung. Semuany awak cerita di bawah Astaka Budiman di Safiyyah. Kita selalu lepak situ.

Astaka Budiman itu awak yang berikan namanya. Dahulu, kita lepak dengan Rokiah juga. Sekarang Rokiah sudah berkahwin. Kadang-kadang Habibah akan lepak bersama. Di situ, banyak kenangan kita. Makan-makan-makan, ulangkaji saat peperiksaan memanggil, lepak-lepak, sembang dari hati ke hati yang saya degil untuk bercerita. Pujuk saya makan. Macam-macam kenangan di Astaka Budiman selama lebih tiga tahun saya di UIAM. Awak yang selalu bercerita yang secara tidak langsung beri saya semangat.

Awak tahu, kerja di Telaga Biru awak yang sarankan saya terima. Ketika itu saya rasa tidak layak dan mahu menolak jawatan yang ditawarkan. Sebabnya, saya sanga pendiam. Mendengar nasihat awak, dan keinginan diri sendiri yan terlalu ingin menimba pengalaman dalam duni editorial, saya terima. Sekarang sudah lebih sebulan saya di TBSB dan sudah berada di rumah sewa.

Jika saya mahu ceritakan kenangan bersama awak, terlalu banyak. Sekarang, saat begini, saya jauh daripada awak. Saya di sini dan awak di sana. Saya berdoa awak segera sembuh, ya. Alhamdulillah, awak ada ramai kawan yang membantu. Jangan banyak fikir sangat, ya.

Salam sayang,
Ila Husna.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub