Skip to main content

Tunggu Teduh Dulu

“TUNGGU TEDUH DULU”. Teduh, mengingatkan aku pada hujan. Sekiranya hujan,pasti aku akan pastikan ada tempat untuk aku menumpang, menjauhi titis-titis hujan. Tapi buku ini bukan tentang hujan. Bukan berkaitan situasi aku tadi…

Sebuah novel yang aku cari dari dulu sebenarnya, namun kerana hanya boleh diperoleh melalui internet, aku tangguhkan pembelian. Maka apabila Al- Ameen mengambil inisiatif menerbitkan semula buku ini dengan harga yang lebih berpatutan,aku cepat menyambar melaui ujana ilmu…

Kenapa aku amat meminati buku ini? Persoalan takdir dan keredaan. Bagaimana seorang wanita bangun, jatuh dan bangun lagi tanpa menggugat pegangan tauhid dan pengabdian pada ALLAH. Walau apa yang terjadi Tuhan diletakkan pada tempatnya. Dan sebagai seorang muslimah, Salsabila (watak utama), tiada istilah putus asa dalam dirinya. Ya, watak baik akan menemui kebahagiaan. Itu hukum alam.

Dengan bahasa yang agak mudah untuk dihadami dan jalan cerita yang bergerak lancar, aku tak dapat menghentikan pembacaan apabila memulakannya. Bagi aku, novel ini patut dibaca oleh para wanita kerana ia menceritakan tentang kekuatan wanita itu sendiri. Sementelah ia dihasilkan oleh seorang lelaki yang mengangkat wanita sebagai watak utama.

Ia lebih santai daripada Ayat-Ayat Cinta dan lebih dekat dengan budaya kita sebagai seorang melayu.

“Orang tak boleh pandang kita lemah. Kita perempuan Islam yang ada kekuatan dan maruah.” –The sofia, Epilog, m/s: 676

Dengan ketebalannya sebanyak 678 muka surat, anda tak akan merasakan ini adalah satu pembacaan yang sia-sia. Ada hikamat, sarat dengan pengajaran yang dicucuk secara halus untuk menimbulkan kesedaran jagat.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...