Skip to main content

Tunggu Teduh Dulu

“TUNGGU TEDUH DULU”. Teduh, mengingatkan aku pada hujan. Sekiranya hujan,pasti aku akan pastikan ada tempat untuk aku menumpang, menjauhi titis-titis hujan. Tapi buku ini bukan tentang hujan. Bukan berkaitan situasi aku tadi…

Sebuah novel yang aku cari dari dulu sebenarnya, namun kerana hanya boleh diperoleh melalui internet, aku tangguhkan pembelian. Maka apabila Al- Ameen mengambil inisiatif menerbitkan semula buku ini dengan harga yang lebih berpatutan,aku cepat menyambar melaui ujana ilmu…

Kenapa aku amat meminati buku ini? Persoalan takdir dan keredaan. Bagaimana seorang wanita bangun, jatuh dan bangun lagi tanpa menggugat pegangan tauhid dan pengabdian pada ALLAH. Walau apa yang terjadi Tuhan diletakkan pada tempatnya. Dan sebagai seorang muslimah, Salsabila (watak utama), tiada istilah putus asa dalam dirinya. Ya, watak baik akan menemui kebahagiaan. Itu hukum alam.

Dengan bahasa yang agak mudah untuk dihadami dan jalan cerita yang bergerak lancar, aku tak dapat menghentikan pembacaan apabila memulakannya. Bagi aku, novel ini patut dibaca oleh para wanita kerana ia menceritakan tentang kekuatan wanita itu sendiri. Sementelah ia dihasilkan oleh seorang lelaki yang mengangkat wanita sebagai watak utama.

Ia lebih santai daripada Ayat-Ayat Cinta dan lebih dekat dengan budaya kita sebagai seorang melayu.

“Orang tak boleh pandang kita lemah. Kita perempuan Islam yang ada kekuatan dan maruah.” –The sofia, Epilog, m/s: 676

Dengan ketebalannya sebanyak 678 muka surat, anda tak akan merasakan ini adalah satu pembacaan yang sia-sia. Ada hikamat, sarat dengan pengajaran yang dicucuk secara halus untuk menimbulkan kesedaran jagat.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub