Skip to main content

Koreksi Karya

Aku teruja melihat mantan 2008 mencoret di lewat laman mereka akan penglaman seminggu berkursus, seterusnya, menyentak urat-urat malas aku.

Aku??

Yang juga bernama mantan 2007, apa yang sudah aku lakukan. Setahun laman MPR aku tinggalkan, apa hasil yang dapat aku tonjolkan??? Ya, 2008 mencatatkan sedikit perkembangan jika dilihat bilangan karya yang diterbitkan...

• Feb 2008- Puisi buat Walid(Tunas Cipta)
• April 2008-Daun Pohon(Dewan Siswa)
• April 2008-Azimat daripada Ayah (Fokus SPM)
• April 2008-Tangan Kanan Melawan Tangan Kiri (Fokus SPM)
• September 2008-Tinta Buat Sahabat(Fokus SPM)
• Oktober 2008-Ada Ruang Untuknya(Remaja)

Namun, suka untuk aku koreksi kembali diri... Kuantiti bukanlah gambaran kualiti. Bila aku menilai sendiri, pasti soalan ini akna muncul di benak... Untuk apa aku menulis sebenarnya?
Ya, aku suka bila karya aku dapat dikongsi dengan orang ramai, kerana itu hasrat aku sekian lama. Lantaran aku lemah dari aspek komunikasi..
Untuk 2009, ada langkah yang perlu digerakkan, ada urat yang masih lena yang perlu dikejutkan, ada banyak misi yang perlu dilaksanakan. Jika mereka boleh, mengapa aku tidak???
Teringat kata-kata Ina @ Norhazlina Faisol (MPR 2007), Kak Nas cepat je naik, kita, mampukah kita naik sebelum berumur 2005? (Hehe, aku dah edit ayat yang betulnya...)
Apa jawab aku: Sekiranya bersungguh-sungguh.. Tak mustahil.
Dan permulaan 2009, aku mula nampak taring Kak EJa, Januari Cerpennya ada di Al-Islam dan Tunas Cipta... Tahniah Akak.
Kita bila lagi nak bangkit??? Ada amanah yang terpundak di bahu... Ayo.. Mari menulis..

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub