Skip to main content

Diskusi MPR 2009 & Sahabatku Sayang

Alhamdulillah, dalam kesesakan akal sekarang, masih jemari mahu menutur sesuatu menggunakan jemari yang pantas berlari di sini... Dua hari lalu, aku lari.... Aku lari daripada semuanya.. Maafkan aku. Aku ke sana, untuk gapai semula semangat yang mula pudar.

Jumaat, 16 Januari, aku melangkah kembali ke PUSPANITA, rumah yang menyimpan kenangan MPR aku.. Terima kasih Kak Sarah kerana temankan aku. Mengimbau kenangan di sini setahun lalu, aku merenung menara DBP yang menjulang... Setinggi itukah jua semangat aku?

Tak sangka, rupanya ada juga pelajar UIAM yang ke sana. Cemburu pula melihat mereka bergambar bersama Faisal.. Ah, tidak sebenarnya. Aku ucapkan setinggi penghargaan atas kesudian kalian ke sana... Rasanya aku perasan, namun kerana tak mengenali mereka sebenarnya, melihat gambar, aku terperasan yang aku melihat mereka sebenarnya.. Terima kasih atas kehadiran. Malam Jumaat, ada juga yang menghubungi aku, katanya mahu ke sana, namun atas sebab-sebab tertentu mereka terpaksa batalkan. Tidak mengapalah... Ah, melalut pula.

Secara jujurnya semua buku yang didiskusikan belum aku hadami. Ah, diri, makin kendur urat-urat yang memberi semangat aku membaca. Tapi, aku akan dapatkan juga buku-buku itu. Masih banyak buku dalam senarai mennunggu. Target aku tahun ini bukan lagi mengumpul, tapi cuba menghadam.

Kembali ke diskusi, seronok juga aku melihat ramai tetamu yang hadir... Masalah aku ni, belum berjaya pecahkan tembok kemaluan yang tinggi itu... Melihat dari jauh ramai penulis mapan.. Puan Mahaya Yasin, Kak Nisah, Kak Salina, Irwan Abu Bakar (pengasas E-sastera).. Ah, ramai juga yang hadir.. Melihat buku, tidak hadir nafsu untuk membeli, malah bergambar pun tidak. Sekadar pinjam kamera Ainul, namun tak ada apa...

Jujur, aku mahu luahkan di sini... Ini kali pertama aku melibatkan diri dalam aktiviti MPR. Aku! -seorang yang naif dalam pergaulan sosial- merasa malu ada kalanya melihat. Aku sedar dan amat sedar, kita perlu bersahabat dengan semua, tapi tetap malu sebenarnya... Tapi aku lebih kecewa dengan diri ini... Tidak mampu walau sepatah nasihat aku hulurkan. Aku bukan manusia yang tak boleh terima pergaulan lelaki perempuan, tapi pada dos yang dibenarkan...

Sedarlah wahai sahabat-sahabat yang ku sayangi, -perempuan, nisa', wanita-; kita adalah fitnah. Apa yang kita lakukan, walau tergelincir hanya setapak, fitnah besar sedang menanti. Terus-terang, aku gembira bila bersama-sama, tapi bila terjadi percampura begitu... Dada ini seakan bergelora, berkocak, setinggi deburan ombak laut cina selatan... Kita penulis, walau apa yang kita lakukan jadi perhatian masyarakat. Orang melihat apa yang kita buat, bandingkan dengan apa yang kita tulis.

Maafkan aku sahabat, mungkin kalian akan memandang aku seorang yang jumud, naif. Tapi aku malu... Tersangat malu,kita seakan lupa yang kita sebenarnya menjadi perhatian mata orang lain.. Terutamanya mereka yang sudah dikenali. Maafkan aku, berceloteh di sini, biar tiada yang membaca, aku puas mampu meluahkan!

alhamdulillah dan tahniah kepada penganjur dan semua yang terlibat menjayakan majlis diskusi kali ini...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub