Skip to main content

Kelas Hari Ini

Assalamualaikum semua, hari ini tangan ini masih gatal untuk memasukkan entri baru, berkongsi apa yang aku belajar hari ini.

BaLaGhAh Al-ArAbiYaH
Ustazah cuma sentuh pengenalan kepada balaghah, apa sebenarnya balaghah dan kenapa kita perlu belajar balaghah. Masih hangat dalam kepala walaupun ada yang sudah terbang entah ke mana, walaupun baru belajar pagi tadi... Kita sedar atau tidak sebenarnya kita gunakan perkataan balaghah ini dalam kehidupan seharian. Tak kiralah dalam bahasa apa sekalipun. Aku turunkan contoh; "Hang, awat yang macam singa hari ni?" Ini contoh paling mudah. Perktaan ini mengibaratkan seseorang itu bagai singa, untuk menjaga hatinya, agar tidak tersinggung. Menarik kan? Penerangan ustazah agak ringkas, menyentuh sedikit cuma.. Sebelum belajar balaghah, perlulah dahulu mempelajari nahw wan sorf... untuk mengetahui keadaan perkataan dan kedudukan ayat. Tapi sebenarnya ketiga-tiga cabang arab ini punya kaitannya. Tak sabar nak tunggu apa yang diplajari seterusnya..

Ilmu balaghah dibahagikan kepada tiga bahagian, ilmu ma'ani. ilmu bayan, dan ilm badi'...

Inilah serba sedikit yang melekat dalam otak aku...

Introduction to Critical dan Creative Thinking

Melihat subjek pun seakan dapat meneka apa yang akan dipelajari. Berfikir... Tapi kritis dan kreatif..
Mulanya brother bertanyakan akan makna "thinking". Dengar seakan mudah, payah pula untuk dilafaz... antara jawapan yang diberi..
• a process
• solve the problem
• searching the truth and deny the false
(Inilah yang tercapai akalku sekarang...)

Brother minta kami berikan ayat al-Quran yang menerangkan tentang berfikir.... "thinking"
• افلا يتدبر ون القرآن
• افلايتذكرون

Ini perkongsian yang aku suka tentang brother, suka kaitkan apa yang dipelajari dengan ayat al-Quran... Perbincangan diiteruskan lagi dengan gambaran apa yang akan dipelajari...Brother berikan satu contoh ayat...

"You watch is so beautiful"

Pemikiran kritis tidak melihat apa yang diucapkan cuma, tetapi merangkumi makna yang terselindung disebalik kalam kita.. Jawapan atau interpretation yang diberikan mungkin..
• You look so beautiful (pemikiran lelaki)
• To praise (pemikiran perempuan)
• I want to get it
• My watch is not beautiful asa yours.

Begitulah sdikit sebanyak yang dapat aku kongsikan.. Maaf kerana bercampur aduk dan bahasa yang tunggang terbalik. Aku cuba luahkan apa yang aku rasa, ingat dan fikir. Susah benar mulut ini untuk mewakili aku...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك