Skip to main content

Aku Terima Nikahnya

Aku agak terlambat memiliki buku Ustaz Hasrizal, “Aku Terima Nikahnya”, dan alhamdulillah, berjaya juga mengunyahnya walaupun pada pembacaan pertama aku tak lancar, berhenti di tengah jalan. Aku ulang baca, baru terasa aura buku tersebut. Melihat tajuknya seakan sebuah buku santai yang mungkin memuatkan kisah-kisah pengalaman orang berkahwin. Namun aku salah. Mengulatinya baru aku dapat inti sebenar buku ini.

Permulaannya menceritakan pengalaman Ustaz Rizal perkahwinan beliau dengan isterinya. Tak pernah kenal, berkahwin, sekarang sangat bahagia. Falsafah hidup beliau, Erti Hidup Pada Memberi benar-benar membahagiakannya. Beliau sanggup berkorban apa sahaja untuk kehidupan perkahwinan mereka, kerana bagi beliau perkahwinan bukan aku kau, tapi kami kita. Perlu saling memahami.

Nak tahu antara sebab kes penceraian makin bercambah? Alasannya JEMU. Namun diterjemahkan dengan ayat yang pelbagai, pandai benar berdolak-dalik. Ada satu istilah yang beliau gunakan amat menyentuh rasa. “Dosa Semalam.”

Apa maksudnya???

Contoh yang diberikan apabila pasangan yang pernah ringan-ringan sebelum berkahwin, kini sah sebagi suami isteri. Apabila si suami out-station, mulalah sangkaan buruk menyerang akal. “Suami aku ni, kalau dulu senang je ngan, aku agaknya sekarang sedang melayan perempuan lain.” Manakala si suami pula, begitu juga andaiannya pada si isteri. Bagaimana rumah tangga nak aman sekiranya itu yang berlaku. Ini kerana DOSA SEMALAM. Tuhan bayar tunai di dunia. Kata Ustaz, jika suami memiliki isteri yang meredai pemergiannya untuk berjuang, maka ia akan memiliki suami yang keluar berjuang tetapi hati sentiasa ingat untuk dekat dengan isteri,namun jika suami memiliki isteri yang mengikat kaki suami daripada keluar berjuang, lihatlah, suami itu akan sentiasa mencari jalan untuk tidak berada di sisi suami.

Ada juga pengisian yang diselitkan, diari seminggu Ustaz Rizal, sebagai suami, ayah, pendakwah... Bagaimana beliau uruskan hidup, membacanya membuatkan aku semakin teruja dengan kata-kata yang entah aku terjumpa di mana, hanya orang yang sibuk tahu betapa bernilainya masa lapang, tetapi mereka yang tidak sibuk sering membazirkannya begitu sahaja.

Nak lagi? Kenalah nikmati buku ini dahulu. Aku sarankan pada remaja terutamanya yang belum berkesempatan membaca Aku Terima Nikahnya, elok mencarinya, banyak panduan berguna untuk kita layari kehidupan hari depan, menempuh alam pertunangan, perkahwinan, seterusnya penambahan bilangan ahli keluarga. Ini perkongsian pengalaman Ustaz sendiri, lebih bermakna tentunya. Usah bandingkan harga dengan nilainya, jika kasut di kaki boleh mencecah RM40, buku ini tidak sebegitu. Bahasanya agak santai dan mudah, dan aku rasakan bukan sedang membaca tapi sedang disampaikan oleh Ustaz sendiri. Nak tahu, cubalah!!!
*Gambar buku ini aku dapat setelah geledah google...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك