Persoalan

Assalamualaikum, hari ini aku nak kongsikan sesuatu dan harapkan sesiapa yang punya jawapan dapat membantu. Ini adalah mesej yang aku terima daripada seorang sahabat baik aku. Aku temannya bertanya akan hal ini. Dan aku tak mampu menjawab, jadi aku amat mengalu-alukan sebarang jawapan yang dapat merungkai persoalan ini.

Ini adalah soalan daripada mereka yang tercari-cari hidayah...
"Aku rasa semua agama buat manusia mati, bukan maksud aku tak percaya Tuhan, aku percayan dan ada SATU, tapi manusia berpecah belah, pentingkan diri sendiri sebab agama... manusia ada tambah apa yang Tuhan turunkan... Kenapa kita tak ada satu agama sahaja? Bukankah itu lebih baik? Kita tak perlu berperang pasal agama... Kenapa kena bataskan diri kita. sedangkan Tuhan dah kurniakan macam-macam kat dunia ni untuk kita, kenapa kita tak gunakan semuanya... manusia berbalah pasal agama, Bukankah Tuhan dah ciptakan kita serupa dengan DIA? Maksudnya kita saling berbunuhan dengan DIA-lah? Dunia ni hipokrit... bukan maksud aku tak percaya dengan agama, tapi inilah pandangan aku..."
Dan ini ringkasan soalan tadi yang dihantar oleh sahabat aku:

1. Agama buat manusia mati, bukan aku tak percaya tapi kurang yakin...
2. Betul ke Tuhan ada satu?
3. Kenapa manusia berpecah belah, berpuak-puak, pentingkan diri sendiri sebab agama
4. Manusia tambah-tambah apa yang Tuhan tirinkan.
5. Kenapa kita tak ada hanya satu agama? Bukankah itu lebih baik? Kita tak perlu berperang pasal agama lagi.
6. Kenapa kena bataskan diri kita sedangkan Tuhan dah kurniakan macam-macam kat dunia untuk kita, kenapa kita tak gunakan?
7. Manusia berbalah pasal agama, bukankah Tuhan cipta kita serupa dengan 'dia'? Maksudnya kita saling berbunuhan dengan 'dia' la? dunia ni hipokrit... Bukan maksud tak percaya tapi ni la pendangannya...

Harap para pembaca yang ada jawapan dapat membantu. Terima kasih atas pertolongan.

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut