23 May 2012

RCP perlukan CPR

Kembali Menulis. :)


Membaca catatan di blog umairahshafei memang menaikkan darjah kerinduan untuk kembali menulis di sini. Selepas seminggu berhibernasi, akhirnya beruang kutub kembali keluar daripada daerah hibernasinya. Meronta-ronta hati ini, kemudian kembalilah jemari menaip satu demi satu perkataan.

Aduhai.

Ditutup, buka, ditutup dan akhirnya terus saya membuka kembali blog, fb dan dunia maya. Takut. Saya takut tatkala saya tinggalkan lama jemari tanpa taipan apa-apa di atas kertas apatah lagi di laman maya ini, jemari saya akan makin lembap dan kaku menulis.

Resam orang menulis, lari sejauh mana sekalipun dia akan kembali menulis juga.

Baik. alkisahnya Readings Classical Prose  (belajar cerita zaman arab dahulukala seperti risalah hazliyah, buku fusul wal ghayat, maqamat, dan beberapa cerita arab zaman dahulu) sudah menutup tirainya apabila semalam jam lima petang, dalam hujan yang menyejukkan itu, peperiksaan akhirnya selamat dijalankan.

Walhasilnya, dimintalah oleh ustaz menulis ringkasan cerita peniaga dan jin ifrit, bariskan risalah hazliah, uslub dalam maqamat ilmiah dan ta'likkan fusul wal ghayatnya...

Bukan senang saya tidak keluar awal semenjak dua tahun lalu. Semalam, memang hingga pegawai peperiksaan memberitahu masa sudah tamat, aduhai ... gementar jemari mahu menyerahkan kertas.


Kesudahannya, tersimpanlah kertas-kertas RCP yang serasanya memerlukan bantuan pernafasan yang mana hayatnya ...

Apa-apa pun, dalam dua hari cuba untuk membelek kertas-kertas RCP, terasa aduhai kayanya bahasa Arab. Satu keuntungan belajar adab -sastera- ini, kita belajar sesuatu yang baru dan bebas berekspresi dalam peperiksaan tanpa hafalan.

Ya, kata satu frasa dalam maqamat ilmiah tentang bagaimana nak dapat ilmu: Ilmu tidak lekat melainkan dengan hafalan. Oh, kata ustaz usah momokkan kotak fikirku dengan hafal tetapi INGAT!

Wassalam.

p/s: umy, saya sudah kembali menulis. Godaan yang sangat kuat, ditambah gatal semua jemari untuk saya kembali menulis. :)

jamilah mohd norddin.

No comments: