24 November 2008

SUATU PAGI DI HARI ISNIN

Assalamualaikum, Zulkaedah kian ke penghujung, menandakan Zulhijjah akan memunculkan diri. Gembiranya para jemaah di tanah suci, menunaikan ibadat haji. Menjadi tetamu ALLAH, Ya ALLAH, semoga aku dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki untuk menjadi sebahagian tetamumu… Semoga tiba saat yang aku nantikan itu.

Cuti sekolah sudah hampir seminggu, semoga adik-adik yang bercuti tak hanya bercuti hingga tinggalkan buku pelajaran... Belajar bukan untuk periksa Cuma, namun ada matlamat yang hendak kita capai. Ada kekosongan dalam hati yang perlu diisi.. Kantung ilmu.

Dan aku menempuh sem 2 bersama-sama subjek yang menarik untuk ditelaah, Cuma tinggal aku yang perlu gerakkan diri yang suka bertangguh ini. Pensyarah sudah sampaikan dan bermacam ilmu dicurah, hanya tinggal lekatkah ia dalam hati, berkesankah untuk aku?

Aku nak kongsi apa Ustaz BMW perkatakan tempoh hari... Tidak dapat tidak kita sebagai pelajar BAHASA perlu mempraktikkan apa bahasa yang kita pelajari saban hari. Tambahan pula kita bukanlah berada di negara yang menjadikan Bahasa Arab sebagai bahasa harian, ini cabaran untuk kita. Kitalah yang perlu mewujudkan suasana itu. Jangan marah jika satu hari nanti bahasa Arab mati di hadapan kita, jika kita tak mengendahkan. Ustaz berikan contoh, pelajar di Universiti Beijing yang menjalani prraktikal di UM, dalam jurusan Bahasa Melayu, mereka bercakap dalam bahasa melayu... Kata orang dulu-dulu, alah bisa, tegal biasa... Nak malu pun ada tempat sepatutnya, bukan untuk belajar. Memang malu dan mengaibkan jika mereka boleh, tapi kita masih bercakap bahasa Melayu yang tunggang terbalik... makin rojak jadinya... Tanyakan pada diri, salah siapa?

Ustazah Balaghah pernah soalkan dalam kelas pada suatu hari, siapa penulis yang kamu minat? Apa yang kamu baca? Gaya penulisan siapakah yang kami minat? Aku menikus. Hendak dijawab, mulut seakan ada kayu mengekang, sukar nak bercakap, aku jawab pada diir, hahaha, akhirnya kata ustazah, apa kamu buat sepanjang hari??? Soalan untuk diri aku, apa aku buat? Adakah aku hanya tidur??? Wallahu’alam.

No comments: