Skip to main content

kau hanya perlu tersenyum, sayang!

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

i
setiap kali terpandang
naskah di sebelah yang belum terbaca oleh tuannya;
bagaimana mati tanpa sempat membaca semua bahan bacaan yang dibeli.
Kata ustaz: "perempuan kuasa beli dia tinggi. Suka beli, tapi baca?"

ii
hati tak mungkin tenang
selagi
solat hanya
mahu cepat sudah
al-Quran hanya berada atas timbunan buku.
Hidayah perlu dicari bukan dinanti

iii
Terfikir
tidak redhakan aku?
Masih terfikirkan
keputusan yang aku buat.
Diam,
selepas keputusan itu diambil.
Ini pilihan aku,
bukan sesiapa.

iv
adakah nanti aku akan malu,
ya, aku mesti malu tidak dapatkan ijazah
saat orang lain akan graduasi nanti,
tapi
hidup bukan sekadarsegulung ijazah, kan?
Senyum lebar.

v
maafkan aku
banyak menyusahkan semua orang.

vi
Aku mungkin belum matang
tidak matang
tidak tahu memasak
tetapi
setiap orang akan mendapat ruangnya, kan?
Selagi dia usaha dan doa

vii
Lama tidak menangis
sebab mahu menangis
Satu hari, di pejabat
pagi yang indah
petangnya
mata panas ingin menangis.
Setahun, banyak harus aku belajar.

x
aku
kawan
yang ada saat orang senang
saat aku perlukan orang
adakah aku saat saat orang memerlukan?

xi
buat semua ahli keluarga
maafkan anak bongsu ini.

xii
2013
banyak perkara terjadi,
apa yang aku pelajari


Comments

Suka bahagian nombor vi
Buat tersenyum ketika membaca.

*Memasak itu best, kata buku memasak yang Ina beli dan bayar potong line orang itu* :)

Menjengah ke Jun 2013, banyak yang telah terjadi? Apa yang kita pelajari? Harus muhasabah dan ada plan tindakan. Selamat bertindak! ^^

~Ina sentiasa ada untuk Ila Husna~

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub