Diari Untuk Ibu, Iwan Reaz

Iwan Reaz/ Iwan Ghazali merupakan penulis yang sama. Beliau sudah menulis lebih tiga naskah novel remaja yang bertemakan hubungan adik-beradik. :) Terasa seperti trade mark ceritanya pula. "Kisah adik-beradik". Apa sekalpun, kegigihan beliau yang sentiasa hadir dengan novel baharu saban tahun harus diikuti.

Kali ini, biar aku kisahkah sedikit perihal novel beliau yang usai dibaca beberapa hari lalu. Diari untuk Ibu. Melihat tajuknya, boleh ditebak cerita. Diari yang akan diberi kepada ibu.

DUI mengisahkan Izz Akmal yang kehilangan ibunya dalam kemalangan yang melanda keluarga mereka. Orang lain, menyangka ibunya meninggal dunia, tetapi dia tidak percaya. Lalu, dia menulis diari untuk diberi kepada ibu.

Mahu tahu lebih lanjut, bcalah sendiri, ya.

Beberapa perkara yang boleh aku komen:
-perihal abangnya yang "sakit" selepas kemalangan itu hanya seakan tempelen-tempelan cerita. Bagi aku menarik kalau dikembangkan. (mungkin sebab teringat kawan yang mengalami perkara yang sama)
-Kisah ini boleh jadi lebih baik. (entah mengapa aku nak tulis begini. Sebab aku percaya Iwan ada idea untuk menulis dengan lebih baik)
-Mungkin aku rasa bahasanya agak biasa. (sebab novel ini untuk remaja, mungkin?)

Aku suka:
-Lukisan dalam novel ini yang comel.
-Dapat baca diari Izz Akmal. (mungkin sebab antara novel berbentuk diari antara pilihan aku)


Apa-apa pun, syabas untuk tuan pengarang yang menuliskan kisah ini. Cerita baik mana sekalipun tidak bermakna jika tidak diterbitkan. Lebih baik kisah yang nampak biasa, tetapi TERBIT! Teruskan berkarya, Iwan.

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut