Skip to main content

Borak Buku Bersama Tuan Behruddin Bekri

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Hari Ahad bersamaan hari minggu. Aku di bilik menghadap eat, pray, love yang disambar di Big Bad Wolf yang lepas. Jam 3.30 petang, aku bergerak meninggalkan bilik ke program kedua anjuran Ma'ruf Pena. Aku masukkan Diari Mat Despatch Naluri Ayah ke dalam beg.

Aku menjadi VIP yang datang lewat. Tersangat lewat, mungkin.

Sempat aku tangkap kata-kata beliau. Jadi penulis mesti bersabar. Selain sabar, mesti syukur. Sabar menulis. Bersyukur sebab masih diberi kesempatan menulis.

Itu yang sempat masuk dalam kepala. Masih tanpa soalan terlontar.

Setiap kali berkesempatan bertemu Tuan Bahruddin Bekri, aku menghulur buku untuk ditandatangan.

"Nama?"

"Jamilah."

"Jamilah Norddin?" Tuan Bahruddin Bekri menyoal. Ternyata dia punya ingatan yang kuat. Soalan yang sama ketika aku menghulur buku di PBAKL 2012 yang lalu.

Mengapa ya mesti tandatangan? Kepuasan seorang pembaca seperti aku. Sebab aku percaya tandatangan itu mahal harganya bagi seorang pembaca. Penggila buku? Aku terperasan bulan ini bajet berlebihan untuk membeli buku. Masa membaca!

Benarlah saat buntu menulis, membaca ubatnya. Saat menulis akan kembal. Lalu, aku menukil di sini.

Terima kasih Ma'ruf Pena menggerakkan aktiviti begini di UIA. :)

Comments

Jamal Ali said…
Aktiviti 'perbukuan' di UIA sungguh giat, kepingin juga rasanya untuk merasai aktiviti sedemikian di tempat sendiri. :)
Shukri Mohd Ali said…
waaaaa seronoknya jumpa tuan Baharudin. di UKM tiada aktiviti sebegini sob sob sob.
Jamal Ali,

semester ini ada junior yang menggerakkannya. Sebelum ini tiada. Terima kasih kepada penggerak Ma'ruf Pena: Hafizul Faiz, FAkhratun Naimah dan Raihan KAsim. Saya hanya peserta.
Shukri Mohd Ali ,

jemputlah dia ke UKM. :)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...