Skip to main content

1,2,3


Antara

satu dua tiga
semua punya makna berbeza
bagi setiap jiwa
walau semua sama
hanya diri yang dapat bersuara
apa yang bergelora.
***
Membuka kantung e-mel petang tadi mebuatkan darah menyerbu ke muka. Adakah kawanku ini sudah hilang tahap kewarasannya. Adakah patut bagi seorang pelajar berfikiran begitu? Jika sekarang kita dihidangkan dengan berbagai berita lompat parti, aku disaji dengtan berita kawan aku yang seakan sudah hilang warasnya mahu berhenti belajar. Satu situasi yang tidak wajar untuk aku hadapi sekarang.Walaupun perasaan manusia itu tidak sama, namun perlu ada langkah kawalan.

Alasan yang tak dapat diterima akal sungguh. Adakah patut katanya dia tak boleh nak bawa Bahasa Inggeris. Bukankah itu agak tidak logik. Dia belajar di universiti tersohor, tapi masih belum berpuas hati dengan apa yang telah diperoleh sedangkan mereka yang tidak diterima belajar sanggup naik tunggu pejabat kementerian untuk memohon walau satu tempat untuk belajar. Ya, aku marah sebenarnya pada dia, Cuma aku jauh untuk aku cubit pahanya, untuk marah-marah. Boleh e-mel, mesej. Itulah yang dapat aku tolong. Dan para pelawat blog ini boleh sama-sama doakan dia tidak mengambil keputusan gila itu.

Aku hubungi dia tadi. Aku dapat rasa yang air mata lebat menuruni pipinya. Bicara yang tersekat-sekat kerana sendu.Katanya hatta sekarang otaknya seakan tidak mampu berfikir dengan waras. Bisikan-bisikan itu tetap hadir di telinga. Terdetik pula simpati pada duka sahabat sendiri. Aku hanya boleh mendengar, bagaimana mahu menolong? Kata-kata dan nasihat sahaja yang dapat aku berikan. Aku rasa seperti mahu peluk dan belai dia saat ini. Biar dia rasa hangatnya belaian sahabat yang sayangkan pada keintelektualan sahabat ini. Kasihan, dia pandai, namun diuji dengan perasaan ini.

Dalam akalku berlegar sedikit persoalan akan kawan yang aku sayang ini...
1. Sebelum ini, dia amat kedekut masalah, tapi kenapa bila segenting ini rasanya mahu berkongsi? Namun aku ucapkan syukur kerana dia mahu juga bercerita. Adakah dia akan jadi budak psiko pula lepas ini?
2. Adakah dia sebenarnya sakit? Tapi selalunya orang sakit lebih kuat semangat daripada mereka yang sihat.
3. Nak kahwin? Ini agak mustahil kerana dia tidak pernah bercerita apa-apa.

Buat sahabatku ini, aku doakan engkau fikir 10000 kali sebelum mengambil keputusan ini. Ini maruah, ini masa depan. Kena fikirkan betul-betul.Terima kasih sudi berkongsi dengan aku, amat aku hargainya...

Kalau kau nak tahu, kekuatan sebenarnya adalah keyakinan pada diri kau sendiri. Percaya, dan yakin kau mampu. Orang lain boleh, mengapa kau tak boleh. Aku sayangkan kau, kita dah lama kenal dan saling berkongsi cerita suka kerana kau memang menyembunyikan duka...
Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub