Dunia Tulis Jamilah

*Aku mengenali dunia menarik ini sejak di bangku sekolah rendah. Membaca KUNTUM, Dewan Pelajar.. Buku cerita kanak-kanak, aku teringin menghasilkan cerita sendiri. Walaupun tak pandai, aku cuba juga hinggalah aku sampai ke hari ini. Walaupun sering timbul tenggelam akibat terlalu tidak konsisten, aku teruskan minat ini.. Insya ALLAH. Sekadar mahu berkongsi perjalalanan aku selama satu dekad di sini.

-Mac 2005- 'Vila Igauan' cerpen pertama aku yang tersiar di Dewan Siswa. Harapnya ia menjadi inspirasi untuk aku lebih berjaya pada masa hadapan.

-Mei 2005- dapat tawaran ke Minggu Penulis Remaja di Negeri Sembilan, Tak dapat menghadirkan diri kerana masa yang terlalu suntuk.

-Jun 2005- Sajak aku 'pesanan ibu padaku' tersiar. Semoga aku terus berkarya.

-catatan- Aku semakin bersemangat mencungkil bakat. Setakat ini telah terhasil 3 cerpen dan beberapa buah sajak... Mungkin belum bermutu.

-catatan- aku sedang berusaha mencipta karya-karya aku. Suatu hari nanti aku akan hantar kepada syarikat penerbitan. Suatu azam...

-3 September 2005- Cikgu Zaini 'cabar' aku hasilkan sebuah cerpen eksperimen tentang kehidupan tanpa wanita. Buktikan Jamilah boleh.
-nak pos puisi, harapnya akan tersiar.

- 1 November 2005- Sekarang aku hanya mengarang sajak. Cerpen? Baru dua yang tamat. Yang lain semuanya separuh jalan. jamilah, kalau nak berjaya perlu pengorbanan. Ingat apa matlamat kau...

7 Disember 2005- Komputer aku dah elok. Jadi, sekarang aku kembali menulis. Mungkin boleh hantar lagi pada syarikat penerbitan majalah. Bukannya apa, nak menambah pengalaman dan kualiti karya.Semoga aku berjaya.

18 Disember 2005- Terbantut lagi hasrat aku ingin berkarya. Komputer buat hal. Entah apa yang aku tekan, terus hitam... Dan tak dapat diselamatkan. Aku sedang bukukan sajak-sajak aku, senang nak merujuk.

17 Febuari 2006- Tiada kejayaan andai tiada usaha yang gigih. Alhamdulillah aku cetak semua karya yang aku simpan dalam disket. Alhamdulillah orang boleh terima 'bicara cinta' aku. Aku akan teruskan.

23-28 April 2006-Menghadiri Perkampungan Penulis Muda Kebangsaan 2006. Sangat bermanfaat. Moga-moga bakat ini akan dipertajamkan lagi, kena banya menulis.

22 Jun 2006- Hari ini aku mennag esei budi bahasa. dapat tempat ke-5. Sangat baik untuk permulaan, Amir dapat tempat pertama. Aku menerima hadih di Taman Budaya Negeri Pompong,Alor Star.
-Cuti kali ini ada juga aku menulis. Tak banyak pun.

November 2006- Kawan-kawan yang baca Ikmal-Szaza yang aku karang suruh sambung cerita tu. Insya Allah. Berdoalah apa yang aku lakukan semoga diiring redha-Mu. Bukan sekadar untuk memeperoleh nikmat dunia. Tempoh hari dapat hadiah komik, menang peraduan mengarang anjura pusat sumber sekolah. Cerpen aku setakat ini tak sampai sepuluh pun. Semoga apa yang aku uat mendapat barakahnya. AKu impikan untuk menjadi penulis yang dapat diterima, bukan aku, tapi karya aku. Aku tak lupa nasihat cikgu Zaini. Insya Allah.

11 Disember 2006- SPM dah tamat. Hajat di hati nak menaip, komputer tak ada. Apa nak buat, Terimalah seadanya. Sejak tamat SPM sudah dua buah cerpen aku siapkan. Inilah aktiviti aku, membaca novel, dengar radio... menulis. Novel dah tak ada idea tak terbantut. Tak pandai nak sambung. Seronok buat cerpen. Insya Allah lepas ni sajak pula. Nak luahkan apa ynag bergumpal dalam otak ni sebenarnya...Memang aku nak jadi penulis profilik, insya ALLAH...

23 Febuari 2007- Dah masuk tahun baru. Aku belum berkembang lagi. Ada masa aku seperti ingin berhenti daripda bergelutdengan pen dan kertas. namun terkenangkan harapan orang-orang yang nak melihat aku bangkit, aku gagahkan diri. Teguhkan hati. satu je kena buang. MALAS.

9 Mac 2007- Karya aku masih tak berubah. Masih di takuk lama. Nampak gayanya seperti semakin hari semakin kering idea. Patutlah apa yang aku dengar-dengar, nak pandai menulis, kena banyak membaca dan selalu menulis, barulah tajam mata pena tu.

10 April 2007Setelah dua tahun berlalu, Alhamdulillah tersiar sajak di Dewan sastera(Tunas Cipta) Dapat lagi RM 100. Semoga ini akan menjadi pendorong untuk aku lebih berusaha di masa depan.

28 Mei 2007- Dapat lagi RM 30, Tersiar dalam Fokus SPM April. Teruskan perjuangan wahai diri...

10 Ogos 2007-Alhamdulillah, otak dah mula bekerja untuk menghasilkan karya. Aku hantar sajak dan mulakan semula novel aku. Ini langkah pertama. jadi, aku kena belajar BI dan Arab betul-betul. Harapan ini perlu direalisasikan!!!

23 September 2007-Ada juga kau menghasilkan karya, alhamdulillah.

25 November-1 Disember 2007- Berpeluang menghadiri MPR, terlalu terharu dengan peluang ini dan saat -saat manis yang pasti tak akan dilupakan seumur hidup.... Ingat lagi semua dan amat rindukan wajah-wajah itu.

Penghujung Disember 2007-Dapat duit biasiswa, aku habiskan untuk membeli laptop terpakai, jadilah untuk aku menulis. Itu yang penting untuk aku, RM800, boleh untuk digunakan tapi tak canggih. Banyak jasa laptop ni, bantu aku hasilkan karya. Semoga jalan aku dipermudahkan...

Febuari 2008- Karya aku 'puisi buat walid' tersiar dalam Tunas Cipta 2008.Alhamdulillah, terima kasih Tuhan.

1 Jun 2008- Alhamdulillah tahun ini lebih banyak karya aku tersiar. Ya, jika menghantar adalah yang tersiar, kena konsisten, tanggungjawab sebagai mantan MPR perlu digalas, mereka menghabiskan banyak wang untuk melahirkan pelapis ini. Bulan April diDewan Siswa dan Fokus SPM. terbaru Dewan Sastera: Mahu atau Tidak... Murah rezeki aku, tapi kawan-kawan yang lain lebih prolifik. Kena hasilkan cerpen pula, baru lebih mantap. Sasaran aku tahun ni nak hantar karya tiap-tiap bulan... Insya Allah, dan banyakkan membaca supaya banyak idea nak menulis. Mungkin boleh mulakan cari bahan, cuba hasilkan cerpen yang disarankan cg Zaini tempoh hari...

22 Ogos 2008- Aku sedang berusaha menyiapkan cerpen untuk antologi MPR 2007... Doakan berjaya, hajat hati nak hantar dua-dua, cerpen dan sajak, harapnya berjaya... Tak tercapai juga nak menghasilkan novel, nak hantar karya tiap-tiap bulan, bukan disebabkan halangan pelajaran, Cuma aku yang tak pandai nak bahagikan masa sendiri... Sedih pun ada juga, tapi aku kena kuatkan diri, mereka boleh, mengapa Jamilah tak boleh, aku nak hantar juga esei tu, esok nak mula cari bahan, malam ni nak rangka, nak buat apa, kalau ada rezeki tak ke mana... sekurangnya aku perlu mencuba, Lama aku tinggalkan esei, buat penulisan kreatif je, kalau boelh nak kuasai banyak bidang, bukan kalau boleh, impian aku, nak kuasai banyak bidang penulisan... Amin, semoga Tuhan perkenankan dan ianya bukan sekadar anganan di kertas,,,, J

3 Oktober 2008- Bulan September lalu sajak aku, ‘tinta untuk sahabat’ tersiar dalam Fokus SPM dan juga surat pembaca untuk Dewan Siswa. Dapat sebuah beg bercop DBP... Aku dah tak buat pun karya baru, 29 Ramadan lalu, aku ke Gombak ikuti Seminar penulisan, dapat semangat waktu tu je, terbang entah ke mana. Akhirnya cerpen aku tersiar di Remaja, sengaja aku menghantar ke situ. Tak salah kan? Itu kan lebih dekat dan remaja lebih suka baca... Sasaran kita juga kan remaja. Kukuhkan niat dan jika niat kau betul kau akan dapat apa kau nak. Target aku cuti ni akan ada juga cerpen atau sajak yang aku hasilkan. Insya ALLAH, biiznillah.


16 Disember 2008- Agak lama tidak menulis secara konsisten atau menghasilkan cerpen yag dapat disiapkan, cuma suka merapu di blog ini... Minggu depan cuti, Insya ALLAH akan aku isikan dengan membaca bukubuku yang tertangguh, dah satu kotak aku sipakan untuk dibawa musafir bersama... hehe, merapu saja aku ni..

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut