Skip to main content

Apabila Baju Melayu Bertemu Baju Kurung

Assalamualaikum,

Sekadar catatan pagi minggu. Aku pasti semalam tentu ramai yang bergelap menyambut seruan 60 earth hour.. Kempen selamatkan bumi.. Alkisahnya aku tidak bergelap semalam kerana di masjid Putra tidak bergelap dan aku di situ kerana ada talk bertajuk "Apabila Baju Melayu bertemu Baju Kurung."

Pertama kali melihat tajuknya aku sudah dapat mengagak yang ianya tentang cinta, couple. Tapi aku nak juga pergi daripada aku di bilik, tidur.

Ahli panelnya semua berkelulusan luar negara. Menarik juga walaupun di hujungnya mata sudah disapu celak oleh syaitan. Ya, kembali kepada topik.

Panel pertama mengatakan seronoknya pada hari akad nikah hinggakan kata isteri beliau tiada lagi senyuman semanis itu setelah mereka melangkah ke alam perkahwinan..

Ada suka, syukur dan terbeban kerana beliau (suami) ada tugas untuk memimpin orang lain seumur hidup. Bukan senang, betul?

Cukup senang kita berteori dan memberi hukum, couple memang haram. Namun jika dilihat kembali kepada realiti masyarakat, mereka yang tidak bercinta @ mempunyai couple adalah satu fenomena luar biasa. Tapi apa peranan kita yang sedar & tahu & maklum akan keburukan couple?

Wujud pula istilah islamic couple. Jujurnya minta dijauhkan diri aku daripada tergolong dalam ini. Moga cinta itu wujud setelah ikatan yang sah. Yang berlalu biarlah, itu zaman jahiliah, tak perlu mengulang. Pendapat aku, usahlah menggunakan terma-terma islamik untuk menghalalkan benda yang jelas melalaikan.

(YA ALLAH, lindungi hamba daripada cinta palsu yang menyesatkan). Bolehkah kita saling berhubungan dengan seorang lelaki tanpa muhrim untuk mengajak beliau bertahajud, puasa... Di sini, timbul pula persoalan. Atas nit apakah pula kita melakukan semua itu? Tentunya kerana sang jejaka yang halal kita nikahi itu.

Berkata-kata sangat mudah, namun untuk melaksanakan memerlukan perjuangan melawan nafsu yang sentiasa bergelodak. Kata nak kahwin itu mudah, tapi untuk menjalankan tanggungjawab amatlah payah.

Sudah lama dan berterusan isu ini sebenarnya. Bukan hukum yang diperlukan, tapi langkah membendung gejala ini. Bukan ingin menyalahkan, namun sekarang, ada ibu bapa yang merestui hubungan luar nikah (betul kan istilah ini?) anaknya itu. Bagaimana begini?

Inilah antara isi yang aku dapat dalam forum semalam. Sekurangnya dapat juga mengisi akal yang gersang tak disiram ilmu. Sekadar ini aku mahu berkongsi. Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub