30 August 2008

KITA NI MEMANG PELIK


Kita boleh pergi konsert tapi susah benar nak ke majlis ilmu… sedangkan kita tahu malaikat mendoakan mereka-mereka di dalam majlis ilmu.
Kita kata tak cukup ilmu, tapi kita suka suka buang masa kita tanpa menimba ilmu yang ada… sedangkan kita tahu kunci untuk membuka pengetauan itu belajar dan membaca serta bertanya untuk kita tahu,

Kita cukup makan, tapi kita selalu komen makanan yang kita makan tak sedap, kurang itu ini, sedangkan kita tahu kawan-kawan di Negara lain menderita tak makan dan makan apa sahaja yang ada tanpa keluhan untuk mengikat perut, dan kadangkala tak makan.

Kita suka marah bila ibu atau ayah melarang kita melakukan sesuatu yang kita suka…

contohnya bercouple… sedangkan kita tahu, Tuhan cakap JANGAN HAMPIRI ZINA… kita kata itu mengikat kebebasan… tapi bila jadi sesuatu yang tak diingini, kita malukan mak ayah, kita baru rasa bersalah, dan hati mereka sudah remuk… Bagaimana ini?

Kita kata tak pandai cakap, sedangkan bila diajak berbual tentang artis, kosmetik, makanan, @ apa-apa setara dengannya kita mampu tak tidur sampai pagi… pelik kan, kita? Sedangkan pabila kita berbicara tentang mati, tentang ilmu, 5 minit dah menguap…
Kita kata tak mahu kawan syaitan, tapi kita sedang berkawan dengannya… Bagaimana? Kita memang selalu membazir.. apa sahaja… wang, masa, tenaga, … Lainlah jika wang itu untuk kebajikan… sedangkan kita yang selalu cakap membazir tu kan kawan jenderal syaitan…

Kita tak mengendahkan hal ehwal semasa yang berlaku sedangkan selalu dicanang-canang supaya kita kena selalu ambil tahu hal ehwal semasa.. supaya tak buta kayu… tapi apa yang berlaku semalam di Nilai ni pun kita taktau..

Inilah sedikit sebanyak perkongsian aku hari ini… daripada hati ini… untuk diri ini sendiri dan sama-sama kita perhatikan…. Sesungguhnya hidup ini hanya tiga ketika…. Semalam, hari ini, esok… Bersediakah kita untuk menghadapi realiti yang jauh benar daripada kehidupan kita sekarang… Renungkan diri kita… Di manakah kita takat ini???

No comments: