Skip to main content

Semester Berganti

Adakah benar aku faham, buat-buat faham, atau aku sebenarnya tidak faham langsung?

Isnin.
bermula minggu ketiga aku meneruskan semester kedua pegajian. Pergi kelas, tulis semua yang pensyarah cakap dalam buku, habis kelas, balik, entah buat apa di rumah, kemudian esok mengulang rutin yang sama lagi.

Apa yang aku inginkan sebenarnya? Bukankah aku ada sebab aku meneruskan pengajian ini? Bukankah aku ada misi yang perlu diselesaikan sebelum semuanya berakhir?

Menghampiri angka 30, sebenarnya, bukan suatu fasa aku boleh meminta kakak-kakak menyediakan semua keperluanku. Entah bila diri akan sedar akan hakikat ini dan mula mencari sumber pendapatan sendiri.

Empat tahun dalam duni pekerjaan dan aku tidak menabung. Apatah lagi dalam keadaan sekarang. Duit keluar sepertinya melebihi duit yang masuk. Namun kata orang, ketika diuji beginilah kita tahu adakah sebenarnya kita mampu menghadapi, atau kita memilih untuk berhenti.

Tidak ada apa yang akan berubah. Selagi aku memilih untuk terus begitu. Dan seolahnya memang aku memilih untuk begitu sahaja. Bukankah sudah cukup semester lepas sebagai pengajaran?

Belum terlewat membetulkan mana yang tersasar. Kembali kepada dirimu yang sebenar. Diri yang dahulu. Yang punya keberanian. Meski tidak berani berdepan dengan orang ramai. Biarkanlah kata-kata yang menjadi wakil diriku. Bukan aku sendiri. 

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...