Saya Sayang Kamu Kerana Allah

#ilahusnabebel 3
Saya Sayang Kamu Kerana Allah.


Ini perbualan aku dan rakanku. Rakanku yang baik. Rakan yang menerima diriku seadanya. Aku rakamkan kembali kisah itu.

Latar: Di tepi tasik yang airnya berwarna seiras teh susu. Waktu pagi usai menyedut angin pagi nan nyaman. Aku mengajak dia duduk di astaka yang ada di tepi tasik itu. Lalu terjadilah bicara ini, bicara tepi tasik.

[Rakan]: Awak... Saya sayang awak! Uhibbuki fillah. Serius. Awak akan graduasi, saya masih ada dua semester di sini. Sedihnya saya.

[Aku] : Buang tabiat. Tanpa angin, tiada ribut cakap kamu sayang saya...Kamu pun akan graduasi...Amin.

[Rakan]: Lambat. Nanti awak sudah kerja, ada keluarga, saya di sini lagi. Siapakah yang akan menjadi sahabat saya?

[Aku] : Lawak! Ramai kawan lain. Bukan saya seorang kawan kamu.

[Rakan]: Semua tidak sama dengan awak. Awak lain.

[Aku] : Lain? Adakah saya seperti alien?

[Rakan]: Awak baik. Saya suka kawan dengan awak. Bukan sebab awak cantik, bukan sebab awak pandai, bukan sebab awak berketerampilan....

[Aku] : Awak mengata saya?

[Rakan]: Sejak bilakah awak sensitif. (ketawa sopan) Saya belum habis cakap. Awak dengar apa yang saya mahu cakap. Awak tahu, saya tidak menyesal kenal awak. Saya rasakan Allah hantar awak kepada saya untuk saya belajar dengan awak. Belajar macam-macam. Awak sudah lima tahun kenal saya. Awak tahu perangai saya lima tahun dahulu dan sekarang. Terima kasih, awak.

[Aku] : Betul putus fius kamu ini. Saya tidak buat apa-apa pun pada kamu. Saya mana pernah pedulikan hal kamu.

[Rakan]: Sampai hati awak....

[Aku] : Aik, dia pula nak merajuk.. Kenapa, ada masalah?

[Rakan]: Masalahnya, saya terhutang budi dengan awak. Saya tidak dapat membalas kebaikan awak. Saya tidak tahu bagaimana mahu lontarkan, tetapi saya rasa terhutang dengan awak.

[Aku] : Kamu ni, saya tidak faham cakap bersimpang siur begini.

[Rakan]: Andainya saya 'pergi' sebelum awak...

[Aku]: Ha, sudah! Keluar ayat luar alam... Awak, pertemuan, perpisahan Allah dan tentukan di Atas sana. Tidak perlu fikir tentang perpisahan. Selagi Allah mahu kita bersama, awak kena yakin yang kita akan bersama hingga Allah tamatkan tempoh pertemuan kita...Allah izin, Allah akan temukan kita juga. Jauh atau dekat. Dalam mimpi atau jaga. Dan... ingatan kamu dalam doa-doa yang kamu baca setiap hari.. Kamu sebutlah saya dalam doa kamu. Doakan yang baik-baik untuk saya.

[Aku]: Saya takut. Hari-hari mimpi pelik. Teringat macam-macam.

[Rakan] : Awak terlalu banyak fikir. Takut saya graduasi awal. Inilah. Itulah. Positif! Banyakkan baca surah al-Insyirah. Cuba halau bisikan jahat dalam diri. Awak kena yakin.

[Aku]: Saya cuba, saya masih terbayang. Saya mahu lama dengan awak.

[Rakan] : Saya cakap tadi. Semua kerja Allah. Allah tahu yang terbaik. Durrah, kita kan akan graduasi nanti, kamu juga akan kahwin, akan ada keluarga sendiri, kamu kena hadapi semua tu. Kamu harus berani!

[Aku]: Entahlah!

[Rakan] : Awak sedar, kita yang kontrol apa yang ada dalam fikiran kita. Kamu tidak boleh pesimis. Kamu harus yakin! Itu kunci. Kamu kena belajar terima kenyataan. Lawan dengan perasaan dalam diri tu. Lama-lama ia akan hilang. Percayalah.

[Aku]: Saya tidak kuat macam awak.

[Rakan] : Tengok! awak macam kecewa dengan diri sendiri. Macam mana diri akan kuat. Kamu kena yakin satu perkara. Yakin Allah sahaja yang tahu semua tentang kamu! Durrah buat apa-apa sebab Dia. Durrah hidup sebab Dia pinjamkan kamu kehidupan.

[Aku]: ....

[Rakan] : Awak lihat saya. Tengok mata saya. Durrah janji, Durrah kuat! Durrah janji, Durrah tidak buat benda pelik-pelik. Macam dulu-dulu. Tindakan kamu memang buat saya sakit jantung kadang-kadang. Fikirlah jauhc ik Durrah...

[Aku]: Malu saya ingatkan kisah lama. Terima kasih, awak. Tengok! Banyaknya saya hutang dengan awak.

[Rakan] : Awak tidak perlu balas. Allah tahu kita saling memerlukan. Awak doakan saya selamat, saya bahagia dunia Akhirat. Titik.

[Aku]: Awak...

[Rakan] : Terima kasih, Durrah. Sayang awak juga. Uhibbuki fillah kaman. :) Semoga pertemuan dan perpisahan kita hanyalah kerana Allah. Hanya kerana Allah. Amin.

[Aku]: Amin, ya Rabb...

Nota: "Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi untuk saudaranya apa yang dia kasih untuk dirinya sendiri. " [diriwayatkan Bukhari dan Muslim] -hadis ke-13, Hadith 40 Imam Nawawi.

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut