Skip to main content

Wajib Yang Rasa Berat.




Hakikatnya kita saling memerlukan.


Dalam kelas bahasa Melayu selalu disuntik dengan kata-kata dan cerita cikgu Roslimna. Sungguh rasa jadi  asyik mendengar cerita-cerita dan perkongsian cikgu.


(maaf cerita sedikit bercelaru, hanya tulis yang terlintas di kepala.)


Hari ini ketika bercerita tentang kenapa kita perlu berkomunikasi, saya tertarik dengan kisah cikgu semasa bekerja di Sekolah Menengah.


kata cikgu, cikgu selalu dapat kelas hujung (huh, macam kelas saya dulu). 


Okey, ceritanya begini..


Kita tahu kan banyak benda yang wajib dalam kehidupan kita. Tidak terhitung...


Termasuklah belajar dan solat.


Pernahkah kita rasa seperti malas mahu solat? Macam solat itu berat? Seolah-olah kita ambil banyak masa untuk solat.


Astagfirullah...


Sedangkan ketika menjelang peperiksaan ada seorang budak cina bertemu cikgu dan katanya minta pada Tuhan Cikgu untuk bagi saya berjaya dalam peperiksaan.


Lihat! Adakah anak Melayu yang begini?


belajar pula. Bukankah itu suatu kewajipan pada kita?


Selalukah rasa malas mahu belajar? Seperti sangat berat buka buku?


Hah! Banyak sebenarnya perkara wajib kita rasa sangat berat..


Sedangkan dosa rasa ringan...


Buka tudung.. Katanya rimas berpakaian. Tak moden...


Ketahuilah yang susah itulah akan memudahkan yang kita rasa senang kadang akhirnya menyusahkan.


Dan kita kena ingat yang kita berkomukasi bukan sahaja-sahaja. Allah jadikan kita bukan hanya kita namun supaya kita saling kenal.
Ah.


Yang terakhir, jangan terima sesuatu secara bulat-bulat atau terus menolaknya secara total.
Ketahuilah dalam pahitnya ubat ada penawar.


Wassalam.




Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...