Skip to main content

OIC Intervarsity Debating Championship 2010



Hari ini saya buat pertama kali -walaupun sudah dua tahun di Taman Ilmu dan Budi- menonton pertandingan debat yang dianjurkan oleh IIUM dan OIC. Terima kasih untuk Kak Husni kerana mengajak saya ke CAC hari ini. =] Suka, suka, suka! 




Pertandingan Akhir ini melibatkan tuan rumah -IIUM- dan wakil Bangladesh -saya tidak ingat nama uniersitinya- dan menyaksikan IIUM tumbang kepada wakil Bangladesh.


Namun IIUM tetap membawa pulang piala bagi peserta terbaik keseluruhan melalui wakilnya, Khalidah Nazihah, pelajar Tahun Akhir Bisnes yang merupakan antara pendebat terbaik IIUM.  Baca tentang beliau di di blog ini. Dua orang lagi ialah Meor Alif, pelajar Sains Politik dan seorang lagi pelajar luar negara yang saya lupa namanya.


Ah, saya bukannya pandai menonton debat-debat begini. Kiranya dapat juga saya pengalaman baru hari ini apabila saya berpeluang menyaksikan pertandingan ini. Suka benar melihat orang dengan penuh keyakinan bercakap.




Mungkin nanti dan nanti saya berpeluang menyaksikan debat dalam bahasa Arab pula. Ah, cari di Youtube dan internet kan banyak. Haha, malas mahu mencarinya. Agak malang pula jika saya sebagai pelajar IIUM tidak pernah menyaksikan debat. Haha, walaupun saya tidak pernah berminat untuk menyertai debat, namun menontonnya juga saya dapat belajar sesuatu.


Untuk mendapatkan sesuatu perlu dengan usaha kuat. Kalah atau menang itu adat pertandingan, namun apabila sudah berada di atas pentas itu bermakna mereka sudah menang. Menang dengan orang lain yang kurang berani.


Ya.




Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...