Skip to main content

Betulkan Niatmu ...

Demi Dhuha!
Banyak melihat luar sehingga terlupa melihat dalam diri sama seperti kamu melukakan diri sendiri. Kamu menyakitkan diri sendiri hingga tersekat perjalanan di situ. Memandang luar hingga tidak hitung nikmat tidak terkira yang Allah berikan pada dirimu.

Pada mimpi-mimpi yang Allah hadirkan dalam dunia nyata.
Pada ceritera-ceritera angan yang kau pohon dalam doa dan Dia jadikan ia suatu realiti.
Pada pencapaian yang melebihi usaha.

Nikmat apakah yang kamu dustakan, wahai yang hanya tahu menggerakkan jemari pada papan kekunci ini?

Ada sesuatu yang sering kamu lupa setiap hari. Memulakan hari dengan niat mencari redha Allah. Niat memberi sesuatu kepada lain. Niat mahu mengubah satu keburukan dalam diri.
Niat mahu senyum dan senyum kepada orang lain.

Pekerjaan yang dimulakan dengan niat baik, insya - Allah kebaikan akan mengiringi. 

Berhenti asyik memandang orang lain. Betulkan dalam , kesannya nampak di luar.  

kata Prof Muhaya : "kalau asyik berdebar, banyak dosa!"

awal perbuatan , betulkan niat dan terus bergerak.

Ayuh , kita bekerja sebelum mati!

Meneruskan perjalanan perlukan kesabaran dan kekuatan hati. Tentunya bersama bantuan Allah. Memulakannya tidak payah. Jadi, niat di awal perjalanan itu utama.

Comments

Nur Suhada said…
Kak, terima kasih atas catatan pembangun jiwa ini. Setiap ayat yang tertulis amat menyedarkan nubari ini.

Kelembutan ALLAH betapa pun lama masanya terasa bagaikan kerdipan mata
bila mata terpejam.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...