Skip to main content

BACALAH HATI MEREKA JUGA

Ada dua hati yang perlu sangat-sangat kita jaga hatinya. Ada dua jiwa yang mengharap kita menjadi seorang soleh dan solehah. Mereka mengharapkan kita menjadi seseorang yang berbakti kepada agama dan bangsa. Mereka mahu kita jadi orang berjaya di Dunia dan Akhirat.

Itulah dua hati Mak dan Ayah.

Mereka tidak akan menceritakan gelodak rasa yang ditanggung. Jarang sekali bercerita tentang kesusahan membesarkan kita. Mana ada ibu yang asyik menyalahkan anak tanpa sebab. Tiada ayah yang akan menyalahkan anaknya jika dia ditimpa kesusahan ketika mencari rezeki.

Ada orang kata apabila kita menjadi ayah dan ibu barulah kita sedar berharganya seorang ibu dan ayah..

Usahlah kau biarkan diri kamu hanya menyesal ketika melihat mereka dibungkus kain kafan, lalu kamu meratap kerana kehilangan mereka.

Jagalah hati mereka. Ingatlah, walaupun mereka ibu angkatmu, ayah angkatmu, ibu tirimu, ayah tirimu, mereka tetap ada kedudukan di sisi kamu selaku anak. Jika kamu tidak menunaikan tanggungjawab, kamu pasti disoal.

Ibu dan ayah tiri juga ada perasaan. Mereka tentu mahu anak isteri atau suami mereka menyayangi dan menghargai mereka.

Marilah kita menjaga hati-hati mereka...

Comments

jamilah said…
terry bogart,

benar... hanya cerita-cerita yang membesarkan berita.. Seolah-olah ibu tiri akan sentiasa jahat, sedangkan ramai mereka yang sebenarnya baik...

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                  ...