Skip to main content

Gigi


Suka dengan rawatan dan kemesraan doktor dan pekerja di sini
7 April 2017.
Sudah lama tidak ke klinik gigi. Sebelum ini, aku akan ke sana hanya setelah gigi sakit dan perlu dirawat. Sudah beberapa kali aku berkunjung ke klinik The Gigi untuk mencabut dan menampal gigi. . Setiap kali ke sana, Dr akan bertanya, bila kali terakhir check gigi? Dan aku dengan tersenyum simpul jawab, sudah lama...

"Lain kali, datang buat pemeriksaan gigi. Sebaiknya 6 bulan sekali."

Dan setiap kali terpandang signboard klinik gigi berhampiran rumah, teringat yang aku lama tidak ke sana. Kini gigi ada rasa tidak selesa.

Lalu hari ini, aku "terjah" ke sana. Tanpa membuat sebarang temujanji dengan doktor. Mujur boleh juga berjumpa doktor meski perlu menunggu giliran pesakit yang sudah membuat temujanji dan sedang dirawat. Sudah dapat "amaran" dari doktor, "lain kali tak mahu buat begini. Buat temujanji dulu. Nanti saya rushing."

Aku angguk.

Dr. Lee. Itu nama doktor gigi yang merawat aku. Seorang yang ramah sepanjang dia memeriksa gigi aku. Dia bercerita dengan ramah, dan aku mengeyakan dalam hati. Tunjukkan aku cara floss gigi, bagaimana memberus dengan betul, mana gigi yang rosak dan perlu dirawat....

"Banyak rosak ni. Ada 5 gigi perlu ditampal. Kamu datang lagi lain kali. Jangan simpan lama-lama, nanti makin rosak. Sekarang kos nak merawat mahal. Belum terlambat untuk jaga. Masih ada yang elok. Cuma kena jaga baik-baik"

Malu. Memang aku kurang jaga nikmat gigi. Timbul kesedaran, baiklah penjagaannya. Ketika lain, boleh sahaja aku lena tanpa membersihkan gigi dahulu. Sehingga anak buah aku pun sering menegur, "Gigi Acu kuning."

Sebelum terlewat, memang perlu bertindak sebelum habis gigiku rosak dan perlu dibuang. Ketika itu sesal tidak berguna lagi. Kata orang, nasi sudah menjadi bubur. :)

Dr. Lee berpesan lagi, "Jangan lupa floss gigi sehari sekali. Berus halus mana pun, akan ada juga makanan yang terlekat."

Sambil mencuci dengan sabar Dr. itu menerangkan dan menasihati pesakitnya ini. Sambil minta betul-betulkan lidah yang keras.

Memang setiap kali bertemu doktor gigi, aku akan teringat kenangan usia enam tahun dengan mak. Hari Isnin, ke klinik untuk periksa dan cabut gigi bila diperlukan. Almaklumlah, tidak pandai jaga gigi, kecil-kecil sudah perlu cabut. Terima kasih, mak yang mengajariku menghargai nikmat gigi.

"Nanti buat appointment, datang tampal." Usai cuci gigi, Dr Lee berpesan.

"Saya mahu buat appointment. Selasa minggu depan." Terus aku menyusun temujanji seterusnya. Sementara mampu, perlu buat. Sebelum terlewat.

Untuk kali ini, kos scalling RM90 dan pemeriksaan gigi RM20.

11 April 2017
Hari ini aku ke sana lagi. Temujanji jam 10. Sengaja aku mahu pagi, memudahkan kerja.

"Macamana? Okey?" Dr menyapaku dan bertanya mana satu yang perlu mahu buat rawatan.

Fikirkan poket. "Doktor buat yang paling teruk dulu."

"Okey. Yang lain jangan simpan lama-lama. Nanti makin teruk."

Lalu rawatan pertama berjaya, dengan sedikit rasa sakit yang ditahan. Rasa ngilu juga semasa rawatan berlangsung. Namun kutahan juga hingga selesai. Tampalan lama dibuang, diganti baharu.

Ada bermacam-macam jenis bahan yang digunakan untuk menampal gigi. Macam yang aku lakukan hari ini, Dr. gunakan tampalan warna putih seperti warna gigi. Yang ini lebih tahan, katanya. Sebab dinding gigi aku sudah nipis. Takut tak dapat tahan jika guna yang warna hitam nanti akan cepat pecah semula bila selalu mengunyah. Memang gigi yang aku gunakan untuk mengunyah pun.

Aku mengeyakan sahaja mana-mana yang difikirkan doktor. Kos sebatang gigi yang ditampal ialah RM110. Ditambah ubat yang diguna RM10. Demikian harga yang perlu dibayar kerana tidak menjaga gigi.

Dan empat batang gigi lagi yang menanti. Doktor berpesan lagi, jangan tunggu lama-lama, nanti makin rosak gigi.

Insaf
Benarlah. Setelah merasai, baru akan menghargai.

Semoga belum terlewat untuk menghargai nikmat gigi yang Allah beri percuma. Jika rosak, dan diganti dengan gigi palsu, manakan sama dengan yang asal Allah beri.

Terima kasih, Dr Lee. Kita jumpa lagi. Masih ada empat pertemuan.

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub