Skip to main content

Ada Akhirat di Hati Mereka. -INSPIRASI USRAH USTAZ FAUWAZ

“Tentang apakah mereka saling bertanya?” Demikian terjemahan ayat pertama surah al-Naba’ yang akan kita bicarakan kali ini. Allah memulakan surah al-Naba’ dengan pertanyaan.

Hal ini menunjukkan kepentingan budaya soal jawab. Tambahan lagi setiap masyarakat mempunyai kes berbeza untuk situasi yang berlaku. Aktiviti makin berkembang dengan soal jawab.

Al-Naba’ bererti khabar. Surah al-Naba’ mengkhabarkan berita-berita penting untuk diketahui manusia. Tentang hari yang pasti terjadi iaitu hari kiamat. Apakah persediaan yang perlu dilakukan manusia untuk menghadapinya? Bagaimanakah gambaran hari kiamat? Bagaimanakah keadaan orang yang tidak beriman pada hari tersebut?

Ayuh kita meneroka surah al-Naba’ dan ayat-ayat berkaitan untuk mengetahui jawapannya.

10 NIKMAT PENTING
Sebelum kita sampai ke peristiwa penting yang akan diceritakan, dalam ayat 6 hingga 16, Allah menceritakan tentang kekuasaan Allah mencipta alam dan limpahan nikmat-Nya ialah bukti kekuasaan-Nya membangkitkan manusia.

Nikmat-nikmat yang Allah nyatakan dalam surah ini sangat penting untuk kita ambil perhatian:
1. Bumi sebagai hamparan.
2. Gunung sebagai pasak.
3. Menciptakan hidupan secara berpasangan. Kita diciptakan bertentangan untuk hidup.
4. Tidur sebagai rehat. Tidur boleh menjadi rawatan percuma. Badan tetap perlukan rehat kerana akan digunakan selama masih hidup.
5. Malam sebagai “pakaian” Sebagaimana sifat pakaian yang melindungi, merehatkan dan menutup, malam masa yang paling sesuai untuk berehat.
6. Siang untuk mencari rezeki. Seterusnya Allah menjelaskan, “Kami jadikan siang masa mencari rezeki." (al-Naba’ 11)
Allah menciptakan siang masa yang sangat produktif untuk bekerja. Umar Abdul Aziz berkata, “Aku menyediakan siang untuk rakyat, dan malam untuk Tuhan.”
Cuba kita lihat kembali zaman kini. Betapa manusia disibukkan dengan pelbagai tugas sehingga tiada masa untuk berehat. Tunggang terbalik antara fungsi malam dengan siang. Siang berehat, malam berjaga. Kita harus ingat kembali pesanan Allah ini!
7. 7 lapisan langit. Allah menjadikan yang cukup kuat. Di manakah bumbungnya. Betapa hebatnya alam yang Allah jadikan. Inilah yang membezakan kejadian Allah dengan ciptaan manusia.
8. Matahari sebagai penerang. Sains dan al-Quran saling melengkapi.
9. Hujan yang mencurah. Dengan air daripadanya tumbuhan tumbuh. Kejadian yang berlaku bukan “magik” namun kita perlu fikirkan kejadiannya.
10. Kebun yang rendang. (di akhirat ada kebun juga.. kebun syurga)

DUNIA DI TANGAN
Seorang Mukmin akan menggunakan nikmat yang Allah kurniakan dengan betul. Jika tersasar daripada yang Allah tetapkan, akan ada yang tidak kena. Kehidupan boleh jadi kucar kacir. Pengurusan diri mungkin terabai. Bahkan dunia akan rosak jika tidak diuruskan dengan betul.

Selain itu, Mukmin yang meletakkan dunia di tangannya cakna dengan keadaan akhirat. Dia prihatin dengan amaran Allah berkenaan kedahsyatan kiamat sebagaimana yang Allah gambarkan dalam ayat 17 hingga 37. Walhasil dia akan memilih dan sentiasa berada atas jalan kebenaran.

“Jangan jemu melakukan kebaikan.” “penuhi masa dengan kebaikan lebih baik daripada diam. Diam lebih baik daripada memenuhi masa dengan kejahatan. Jadi orang yang terbaik percakapannya.

GAMBARAN AKHIRAT
Perjalanan kembara kita diteruskan dengan gambaran hari akhirat.

Hari yang memisahkan. Misaqan = yang ditentukan.
Tiada yang mengetahui bilakah akan terjadinya hari kiamat melainkan Allah.

Pada hari itu, sangkakala ditiup dan langit dibukakan. Gunung berterbangan jadi abu.
Banyak lagi ayat lain yang Allah gambarkan tentang kejadian kiamat dan gambaran akhirat.


BALASAN TERHADAP ORANG DERHAKA
Jahanam. Tempat kembali orang yang melampaui batas. Untuk orang zalim. Mereka akan tinggal dalamnya dalam masa yang lama. Tidak dapat rasa kesejukan dalamnya dan tidak dapat minuman kecuali air panas yang mendidih dan nanah sebagai pembalasan.

Mereka dahulu tidak harapkan adanya hari perhitungan. Mendustakan ayat-ayat Allah. Ayat Allah ada dua: kauniyah (alam) dan tanzaliah (al-Quran)

Sedangkan setiap sesuatu dicatat dalam kitab.
Rasakanlah azab!

GANJARAN JIKA BERTAKWA
Kami cabut daripada hati orang beriman rasa cemburu. Manusia berhajat kepada “reward”.
Dan Allah memberitakan ganjaran kepada orang yang bertakwa. Dapat kemenangan. Kebun dan anggur. Gadis yang sebaya. Gelas berisi minuman. Mereka tidak dengar percakapan yang dusta. Sebagai balasan dan pemberian daripada Allah. Tuhan yang jaga langit dan bumi.
Tiada perkara lagha. Cinta akan kejujuran. Jangan bina isu atas pembohongan kerana akan membina pembohongan.

PILIH JALAN YANG BENAR
Kita di push dengan hari kiamat supaya buat amalan.

Pada hari kiamat semua tidak berkata kecuali yang diizinkan Allah. Siapa yang Allah kehendaki, akan menempuh jalan kembali.
Kami dah beri peringatan tentang azab.

Orang kafir akan kata, alangkah bagusnya kalau aku jadi tanah.

Kiamat tidak berpenghujung.


PENUTUP
Betapa beruntunglah kita yang diberi nikmat membaca surah ini. Allah sudah memberi amaran awal tentang kedatangan hari kiamat. Surah ini cuba membentuk Mukmin untuk menyediakan “mind-ending” –berfikir tentang hari kesudahan.

Apabila akhirat sudah di hati, akan ada pemikiran “mind ending”.

Mengapa kita diceritakan tentang sesuatu yang belum berlaku? Agar kita ada gambaran tentangnya, seterusnya menyiapkan diri dengan menyediakan amalan.

“Siapa yang mahukan kebaikan kepada dirinya, pastilah dia menempuh jalan kembali kepada Tuhannya.” Allah sudah mengkhabarkan tentang balasan kepada orang yang melampaui batas. Akhirnya Allah rakamkan penyesalan orang kafir pada hari kiamat kelak. “Alangkah baiknya jika kami menjadi tanah.”

Demikianlah! Kita harus mendampingi al-Quran agar al-Quran tidak sekadar menjadi “kitab sejarah” yang hanya dibaca, tetapi tidak dihadamkan ibrah yang terkandung padanya. Kita harus “menggali” di sebalik huruf-huruf al-Quran itu apa? Sedangkan ramai dalam kalangan kita yang berhenti pada huruf tanpa mengeluarkan apa yang di sebaliknya. Gali “harta” di sebalik kalimah. Tidak akan rugi.

Sikap orang yang Ada Akhirat di Hatinya
1. Ambil ayat al-Quran sebagai pengajaran.
2. Audit diri.
3. Tidak lagha.
4. Bertanya apabila tidak tahu.
5. Belajar daripada alam.
6. Bercakap benar.
7. Ringan tangan.
8. Menjadi pendakwah yang peka.
9. Bersama-sama kebenaran.
10. Beri manfaat.




Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub