Skip to main content

Apalah Sangat

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.


Apalah sangat, harus berjalan kaki selama 20 minit untuk sampai ke stesen KTM,
sedangkan ramai yang subuh-subuh sudah keluar dari rumah untuk mencari rezeki, malamnya baru pulang.
Demi keluarga.

Apalah sangat rasanya mahu 'cucuk' di ATM,
"baki wang anda tidak mencukupi" tertera,
sedangkan ramai yang berdiri di jambatan, di mana-mana,
mencari duit -ah, mengapa ada anak yang turut menadah bekas?-

Apalah sangat sesekali perasaan terhimpit,
lantaran rasa yang tidak enak itu sebenarnya ubat paling mujarab,
bukankah ubat yang pahit itu akhirnya menyembuhkan? -dengan izin Allah-

Apalah sangat terpaksa menyukai yang tidak disukai,
sebab akhirnya akan menyukainya juga,
sebab yang kita suka mungkin tidak baik,
sedang yang mahu kita jauhkan itu sebenarnya memang tersedia untuk kita... yang terbaik.

Apalah sangat,
perlu berdepan kata-kata orang lain,
sedang setiap masa berdepan dengan kata-kata dalam diri sendiri.
yang cuba menyentuh hati sendiri,
hanya diri tidak menyedari...

Apalah sangat,
sampai kau harus terasa dengan kata-kata,
sebab tidak jatuh maruah gunakan
telefon tanpa whatsapp bagai,
mungkin keperluan bagi mereka
sedang harus aku utamakan yang selain alat bernama telefon pintar.
(Adakah aku tidak pintar kerana tidak memiliki alat terkini, adakah aku terlalu kuno jika tidak memilikinya sebab aku mampu belum memilikinya. :( )

Kata ustaz,
bila lagi akan dengar suara kamu?
Menggeleng setiap kali diminta bersuara,
-sebab aku manusia kecil yang tiada kata-kata- (ilmu tentang itu tiada...)






Kata kawan,
bahagia kita berbeza...

Ila Husna
2014.
Kamar Cinta Ila Husna.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub