Skip to main content

Nota Usrah Cinta iii

Hari ini kami menyambung perbincangan surah Taha bermula ayat 71. Sebuah surah yang di dalamnya ada kisah Nabi Musa dan Firaun.



Ustaz mulakan dengan  mendefinisikan kebebasan
"kebebasan itu keluar daripada belenggu kemanusian."
Seperti ahl al-saharah (ahli sihir pada zaman Nabi Musa) yang "menjual diri" demi Allah. Mereka yang sanggup diancam keimanan mereka demi cinta Allah. Lihatlah bagaimana mereka diuji. Jika kita?  Diuji kerana masuk asrama? Ujian yang sanga kecil tetapi mengeluh, seolah-olah kehidupan bukan lagi milik kita.

[Siapakah kamu untuk menjerit sekuat hati, marah, hati terasa remuk kerana ujian yang lebih kecil daripada hama]


Antara isi-isi yang sempat dicatat buat perkongsian:

  • Insan pada hakikatnya beragama secara tabii. Agama memerlukan iktikad dalam hati.


  • Allah membeli diri orang beriman dengan pertukaran SYURGA. 
  • Mengapa benda lain yang lebih kamu suka berbnding Allah?
  • Apa kebanggaan iman kamu? Apa yang sudah kamu lakukan untuk Islam?
  • Kamu tenang dengan "makar" Allah.
  • Kita memiliki iman yang simple yang tidak boleh diuji dengan sesuatu.
  • Kita manusia yang memberontak saat diuji
  • Ayat al-Quran membincangkan realiti bukan idealisme sahaja!
  • Kita dilanda penyakit tidak tahan ujian.
  • Tanda Allah sayang adalah saat kamu diuji.
  • Sedang, umat zaman dahulu diuji dengan bermacam-macam ujian. 
  • Orang yang boleh membawa risalah Allah yang sempurna ialah orang yang sempurna.
  • Maqasid iman.
    • Keampunan.
    • Membuang belenggu ketakutan
  • Tentang kebaikan, apa kebaikan sudah kamu lakukan selain tugas hakiki kamu?
  • Saat kamu membaca al-Quran, al-Quran sedang mengedit kita. Sedang saat kita baca buku, kita mengedit orang.
  • Allah beri kita hati untuk merindui Allah dan menerima ilmu.
sumber: Usrah bersama ustaz Ahmad Fauwaz. 

Comments

Nur Suhada said…
Kakak, terima kasih atas ilmu usrah ini. Kucatatkan dalam catatan nur tarbiahku. Dah lama teringin nak sertai usrah. :)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub