01 June 2013

Jun, pleae be nice

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Terujilah diri dengan kata-kata yang dituturkan dan tulisan nan berbicara. Tersimpan padanya rahsia dan kuasa. Pembina semangat dan pemusnah harapan. Sebab itu harus bicara yang baik-baik, sebut-sebut selalu impian, kenang selalu semua yang indah.

Bila katakan diri manusia biasa, biasalah jasad itu. Kejadian semalam singgah untuk renungan masa hadapan. Biar berjuta kali jatuh, belemon-lemon kali harus bangkit semula. Allah tidak melihat natijah, tetapi langkahmu menuju kehidupan yang lebih baik. Oh, bisanya bicara, mana yang sudah kau praktikkan dalam kehidupan?

Berada dalam dunia penerbitan majalah sebenarnya mengajarkan aku banyak perkara. Membuat keputusan. Memudahkan. Tetapi, kata-kata magis hanya mudah sampai jika yang menulis-yang mengedit-yang membaca punya 'jiwa'. Selalu juga terjadi, yang diedit 'lebih kering' daripada yang ditulis asal. Ingin memudahkan jadi menyusahkan. Selama mana mahu bergantung kepada ketua yang selalu menasihatkan, "jadi lebih proaktif." Saat itu juga terasa mahu menangis!

Tentang buku-buku yang dibeli. Berderet susunnya menanti aku baca. Buang alasan-baca!

Doa. Doa bukan hanya tadah tangan dan minta pada Dia. Tidak usaha, menongkat dagulah!

Kawan-kawan, maafkan aku andai selalu tersalah langkah. Kakak di pejabat, maafkan saya jika berlebihan bergurau denganmu. Aku senang dan bahagia bersama kalian. Kadang aku risau terlebih langkah. Menjaga hati manusia.

Degil! Bila aku kata tak-nak, maknanya aku menolak. Tetapi, keputusan yang aku lepaskan itu, Allah semoga ia yang terbaik! Tidak mahu lagi sebut-sebut. Maknanya tidak reda kalau asyik menyebutkan yang berlalu itu. Pandang hadapan, bina kehidupan. Allah knows.

Tidak baik, bukan bermakna kau tidak mampu menjadi lebih baik.

No comments: