Skip to main content

sekian, terima kasih.

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

Sejak pagi saya berkira-kira mahu memaklumkan satu dunia atau tidak situasi terbaharu saya. Buka blog, tutup, buka kembali, akhirnya saya menulis. Ia bukan ceritera manis, hanya pengakhiran sebuah perjalanan di taman ilmu dan budi.

Sebagaimana saya pernah menceritakan secara berselindung atau terus terang dalam blog ini kisah-kisah kedegilan dan 'peristiwa demi peristiwa yang dicipta' sepanjang tiga tahun setengah pengajian saya di taman ilmu dan budi, biarkan jemari ini meriwayatkan pengakhiran kisah ini.

kata-kata menjadi nyata
hanya senyum menyambut berita
sedih tiada, rasa biasa
segulung ijazah : berapa ramai yang boleh meneruskan hidup tanpanya?

"dismiss"

itu status saya di taman ilmu dan budi. Mulai semester hadapan, saya bukan lagi bergelar 'student uia'. Tamat ceritera saya di uia.

Saya tidak menyesal sebab tiga tahun setengah di taman ilmu dan budi, saya berpeluang belajar subjek-subjek yang saya teringin belajar. Subjek-subjek adab, (hampir semua yang ditawarkan sempat masuk kelas dan berkenalan dengan subjek itu walaupun tidak selesai, satu semester dalam kelas fotografi, berkenalan dengan sahabat-sahabat yang sangat baik, lecturer yang sangat baik.

Hati yang terhijab dengan ilmu, kotor manakah ia?

Buat sahabat dan teman, selamat meneruskan perjuangan. Ada kesempatan, saya akan hadiri majlis konvo kalian. Macam cerpen yang pernah saya tulis, saya tidak sempat hadiri majlis konvokesyen, namun tidak ada sebab untuk saya sedih, sebab jalan masih panjang. Satu jalan tertutup sebab diri sendiri, saya percaya banyak jalan yang masih terentang.

Saya sudah diberi banya ruang dan peluang untuk saya baiki, namun ini jalan yang saya 'pilih.' Berani buat, tanggunglah akibatnya.

Sekian, pemberitahuan untuk 2013. :)

senyum tidak perlu kata apa-apa.

Masa menghadapi kenyataan dan berdikari! (berdikari tu apa, nek? bendi dan kari ke? -Nur, drama Nur Ramadhan)

Comments

Salam singgah dan ziarah :)

Bagi insan yang punya semangat kental, apapun yang berlaku pasti dapat dilaluinya dengan tenang.

Positif hadapi hidup. Pasti ada jalannya.

*Senyum selalu kerana senyumanmu mahal harganya,hehe*
♥ Nur Hazlina Binti Mohd Fisol ♥,

Terima kasih berkunjung teratak contengan hamba,

Lepas tahu peristiwa itu mahu lagi positif. Ruang luas untuk menulis. Sekian, terima kasih!

*mahal kan senyuman Jamilah Mohd Norddin. Ish.ish.ish.*

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub